حالت تاریک
استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد:

آنفلوآنزا، مهمان نا‌خوانده این روزهای استان کرمان

آنفلوآنزا، مهمان نا‌خوانده این روزهای استان کرمان

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سال جاری با توجه به فروکش کردن موج‌های مختلف ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی کاهش یافته و همین امر سبب شیوع بسیار زیاد بیماری آنفلوآنزا شده است.

سعید صحبتی مدیر‌گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ارتباط با شیوع ویروس آنفلوآنزا به خبرنگار راه آرمان گفت: شروع فصل پاییز با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همراه است، علاوه بر آن هوا رو به سردی می‌رود، از‌این‌رو شرایط را برای جولان دادن ویروس‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا فراهم می‌کند.

 

وی افزود: باید توجه داشت که در سال جاری با توجه به فروکش کردن موج‌های مختلف ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی همچون زدن ماسک و شستشوی مکرر دست‌ها کاهش یافته و همین امر سبب شیوع بسیار زیاد بیماری آنفلوآنزا شده است.

 

صحبتی عنوان کرد: علاوه بر این سرد شدن هوا سبب بسته شدن پنجره‌ها می‌شود که در نتیجه آن تهویه مناسب در مکان‌های مختلف صورت نمی‌گیرد، حال آنکه ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی سرما‌دوست هستند و در شرایط دمایی سرد امکان تکثیر بیشتری پیدا می کنند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد: با شروع فصل پاییز در سال‌جاری با‌ توجه به شرایط تکثیر ویروس شاهد شیوع سریع این ویروس در استان بودیم، در ابتدا کودکان و دانش‌آموزان به این بیماری مبتلا شدند و اکنون شاهد ابتلا گروه سنی بزرگسال به این بیماری هستیم.

 

بیش از 90 درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا سرپایی درمان می‌شوند

 

وی ادامه داد: لازم به‌ذکر است که در حال حاضر بسیاری از مراجعین مطب‌ها و بیمارستان‌ها مربوط به بیماری آنفلوآنزا است، خوشبختانه بیش از 90 درصد موارد به صورت سرپایی درمان می‌شوند.

 

صحبتی بیان کرد: داشتن استراحت کافی، نوشیدن مایعات کافی و مصرف داروهایی که پزشک معالج تجویز می‌کند، کمک شایانی به بهبودی این بیماری می‌کند.

 

پزشک کرمانی یادآور شد: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند همچون سالمندانی که بیش‌از 60 سال دارند، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشارخون، دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی، به احتمال بیشتری دچار عوارض آنفلوآنزا می‌شوند و ممکن است که در بیمارستان بستری شوند.

 

مدیر‌گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در هفته‌های اخیر نه تنها موارد سرپایی آنفلوآنزا افزایش یافته بلکه موارد بستری این بیماری هم نسبت به شهریور‌ماه افزایش محسوسی داشته است.

 

صحبتی ابراز کرد: توجه داشته باشید افرادی که در گروه‌های پرخطر و سالمند قرار دارند، با توجه به اینکه واکسن‌های خیلی خوب و موثری برای آنفلوآنزا وجود دارد، توصیه می‌شود که در اواخر تابستان و اوایل پاییز حتما نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

 

وی افزود: علاوه بر دریافت واکسن باید مسائل بهداشتی رعایت شود، افرادی که دارای علائم بیماری هستند باید به‌سرعت از جامعه فاصله گرفته، در خانه بمانند و استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها، رعایت آداب عطسه و سرفه را در اولویت قرار دهند.

 

والدین از فرستادن دانش‌آموزان بیمار به مدرسه خودداری کنند

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: توصیه می‌شود دانش‌آموزانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند حتما مدت بیماری را در منزل بمانند و استراحت کنند، از والدین درخواست می‌کنیم از فرستادن کودکانی که مشکوک به این بیماری هستند، به مدرسه جدا خودداری کنند چراکه عدم رعایت این موضوع سبب گردش ویروس در جامعه می‌شود.

 

صحبتی توضیح داد: افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند حتما در اوایل بیماری که هنوز علائم زیاد نشده، به مراکز درمانی مراجعه کرده و درمان‌های تخصصی را دریافت کنند.

 

وی ادامه داد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و به‌تازگی به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شدند، دو هفته پس از شروع بیماری صبر کرده و پس از بهبودی نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

 

پزشک کرمانی اظهار کرد: با توجه به علائم مشابه در آنفلوآنزا و کرونا امکان دارد به صورت سهوی آنفلوآنزا، کرونا تشخیص داده شود حال با توجه به اینکه آنفلوآنزا بدن درد و تب را به‌دنبال دارد، دریافت واکسن هم می‌تواند سبب بروز این علائم در افراد شود.

 

صحبتی عنوان کرد: بنابراین لازم است افراد پس از طی کردن هر بیماری ویروسی و تب‌دار، پس از بهبودی کامل اقدام به دریافت واکسن کنند تا عوارض چندانی در بدن آنها ایجاد نشود.

 

وی افزود: افرادی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند باید توجه داشته باشند که برای بهبود این بیماری نباید خود درمانی کرد، چراکه در برخی موارد باعث تشدید بیماری می‌شود.

 

مدیر‌گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد مگر اینکه فرد دچار عوارض آنفلوآنزا همچون عفونت ریه‌ها (ذات‌الریه)، عفونت گوش میانی و عفونت سینوس‌ها شود.

 

تهویه مناسب اتاق بیمار، از انتقال بیماری جلوگیری می‌کند

 

صحبتی تاکید کرد: بیماران در مدتی که استراحت می‌کنند، استفاده از مایعات و دمنوش‌های گیاهی را در اولویت قرار دهند، اگر از محیط کار فاصله گرفتند واقعا استراحت کنند و از افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان فاصله بگیرند.

 

وی ادامه داد: افراد بیمار وسایل  شخصی خود را جدا کرده، اگر این امکان برای آنها وجود دارد سرویس بهداشتی خود را جدا کنند تا امکان انتقال ویروس کمتر شود.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: این افراد در اتاقی که استراحت می‌کنند باید تهویه مناسب وجود داشته باشد تا از سمت در و پنجره هوا در جریان باشد و اگر کسی وارد اتاق شد، به بیماری مبتلا نشود.

 

صحبتی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده انتقال آنفلوآنزا از طریق دست‌ها صورت می‌گیرد، لازم است که افراد نسبت به شستشوی دست‌ها مبادرت داشته باشند.

 

وی افزود: لازم به ذکر است که از زمان ورود ویروس آنفلوآنزا به بدن فرد، ویروس یک دوره 1 تا 4 روزه در بدن نهفته است، پس از آن علائم بیماری آغاز شده و 4 تا 7 روز به طول می انجامد.

 

پزشک کرمانی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرد علائمی همچون سرفه و عطسه دارد، توانایی انتقال ویروس به سایرین را دارد، زمانی که علائم فروکش می‌کند فرد دیگر قادر به انتقال بیماری نیست.

 

انتهای خبر/س

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از