حالت تاریک
در نشست عمومی شورای‌اسلامی شهر کرمان تصویب شد:

استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره‌ملی‌نان در شهرداری کرمان

استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره‌ملی‌نان در شهرداری کرمان

یکصدوهفدهمین نشست شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس، سایر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد و اعضای شورا، با درخواست شهرداری برای استقرار دائمی دبیرخانۀ جشنوارۀ ملی نان در شهرداری کرمان موافقت کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان و به نقل از روابط عمومی شورای شهر کرمان؛ در این نشست، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به قرارگرفتن در آستانه ۱۳ آبان‌ماه، سالروز به شهادت رسیدن «شهید حسین فهمیده»، شجاعت او برای مقابله با دشمن بعثی را مورد تحسین امام خمینی(ره) ذکر کرد و گفت: ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ نیز یادآور تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی و اعتراض امام خمینی(ره) به این لایحه ننگین و درنتیجه، تبعید ایشان به ترکیه است.

علیرضا نادری همچنین، ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۵۷ را سالروز اعتراض دانش‌آموزان تهرانی علیه رژیم ستم‌شاهی در جلوی دانشگاه تهران و ۱۳ آبان  ۱۳۵۸ را نیز سالروز تسخیر لانه جاسوسی سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) ذکر کرد و یادآور شد: در این روز، بسیاری از اسناد جاسوسی آمریکا منتشر و دست خیانت آمریکا برای ایران و کشورهای منطقه از طریق این اسناد رو شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از اسناد جاسوسی و مهم آمریکا توسط خود آنها نابود شد، گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب، آمریکا هیچ‌گاه قابل اعتماد نبوده و نیست و  این موضوع باید برای مردم ایران و منطقه قابل تأمل باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، به کشتار مردم غزه در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود: امروز جنایات اسرائیل در غزه و همراهی آمریکا با او در کشتن مردم فلسطین، برای همه نمایان شده و این موضوع نشان می‌دهد مصالحه با این دو رژیم امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ادامه، دبیر شورای اسلامي شهر کرمان، افتخارآفرینی ورزشکاران کرمانی در مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین، را تبریک گفت و سپس مصوبات کمیسیون‌ها را مطرح کرد.

سیدمحمد موسوی، به نامه شهرداری درخصوص درخواست مرکز آموزش نظامی ۰۵  برای آسفالت معابر ورودی اشاره کرد و گفت: از شهرداری خواسته شده بخشی از معابر مربوط به این پادگان نظامی را آسفالت کند که این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی مطرح و تصویب شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، در بیان مخالفت با این مصوبه، به ماده ۵۶ قانون شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: پادگان نظامی ۰۵، خارج از محدوده مصوب شهر است و خدمت‌دهی به این محدوده‌ها، خلاف قانون شهرداری است.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به مشخص‌بودن بودجۀ آسفالت سال ۱۴۰۲ افزود: بودجه آسفالت و تعداد معابری که باید آسفالت یا روکش آسفالت شود، مشخص است؛ بنابراین، اگر قرار باشد این هزینه را در جای دیگر صرف کنیم، ردیف بودجه برای آن نداریم و مجبور به جایگزینی هستیم.

وی هزینه آسفالت معابر درخواست‌شده ازسوی پادگان ۰۵ را چهار میلیارد تومان دانست و افزود: آسفالت رایگان معابر آن هم در مسیر فرعی و خارج از محدوده شهری، به صلاح نیست و انجام این‌گونه خدمات باید در قالب تهاتر و یا پرداخت هزینه‌ باشد.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: گاهی‌اوقات درخواست مجموعه‌ها ازجمله ارتش در محدوده‌های عمومی و در فضای شهری است که با تعامل حل‌و‌فصل می‌شود.

سعید شعرباف افزود: با بازدید از مجموعه ۰۵ متوجه شدیم که این پادگان فضاهایی دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم؛ بنابراین، به این نتيجه رسیدیم با انعقاد تفاهم‌نامه اولیه، تا حدودی از خدمات این مجموعه ازجمله ماشین‌آلات و فضا استفاده کنیم و شهرداری نیز در ازای آن خدماتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه برای سایت لندفیل پسماند چندین‌بار از ماشین‌آلات مراکز نظامی استفاده کرده‌ایم، گفت: البته برای انعقاد تفاهم‌نامه پیگیری کردیم، اما فرایند انعقاد تفاهم‌نامه به‌دلیل وجود سلسه‌مراتب در ارتش، طولانی است؛ بنابراین، پیشنهاد شد پیش‌نویسی از خدمات تهیه، و روال کاری پیش برود.

نادری، رییس شورا نیز ضمن موافقت با آسفالت معابر پادگان ۰۵ گفت: بهتر است محیط مناسبی برای ارتقای نیروهای نظامی در حال آموزش فراهم شود؛ بنابراین، نباید جلوی همکاری متقابل گرفته شود.

محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم، با بیان اینکه مجموعه‌هایی هرچند داخل شهر، درخواست آسفالت داشتند، اما به‌دلیل اولویت‌داشتن آسفالت معابر عمومی شهر، با آن مخالفت کردیم، گفت: به صلاح نیست شهرداری در جایی خارج از شهر خدمت‌رسانی کند، ضمن اینکه برای آسفالت معابر درخواست‌شده ازسوی پادگان ۰۵، ردیف بودجه مشخصی وجود ندارد و نوع خدمت ارتش برای شهرداری نیز مشخص نیست.

عشرت کردستانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم، مخالفت خود را برای آسفالت معابر ورودی پادگان ۰۵ اعلام کرد و گفت: به‌صورت عقلی و شرعی صحیح نیست که به‌ جای خدمت‌رسانی به مردم، هزینه‌ها در جای دیگر صرف شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا اما، موافقت خود را با درخواست پادگان ۰۵ اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به‌ حضور سربازان در این مکان آموزشی، هرگونه اقدام موجب رضایت‌مندی مردم است.

حسین چناریان، با اشاره به اینکه پادگان آموزشی ۰۵ زمانی در محدودۀ شهر بوده، اما به‌دلیل اصلاح طرح تفصیلی، از آن جدا شده است، گفت: وجود پادگان نظامی در کنار شهر، برای رفع دغدغه امنیت مردم یک مزیت است و صرف هزینه برای آسفالت معابر درخواست‌شده، ارزش دارد.

وی با بیان اینکه در مواقع بحران، ارتش از سازمان‌هایی است که یاری‌کننده شهرداری خواهد بود، گفت: با برقراری تعامل، خدمت برای ارتش که سازمانی دفاعی است، مانعی ندارد.

محمد‌امین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز انجام این اقدام را در قالب تفاهم‌نامه مطلوب دانست و ادامه همکاری را مشروط به بررسی میزان خدمت ارائه‌شده ازسوی ارتش به شهرداری و بالعکس اعلام کرد و ادامه داد: تا جایی که تحقیق کردیم، ارتش تاکنون، ماشین‌آلات کمک‌کننده‌ای به شهرداری نداده است.

درنهایت، با جمع آرا و نظرات اعضای شورای اسلامی شهر، با نامۀ شهرداری مبنی بر تعامل با ارتش و مشخص‌شدن میزان خدمات متقابل، برای درخواست فرماندهی مرکز تربیت و آموزش ۰۵ نزاجا درخصوص آسفالت محل‌های ورودی موافقت شد.

در ادامه، موضوع برگزاری نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مراکز استان‌ها در کرمان، ازسوی رییس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح شد که در این خصوص رییس شورا، با اشاره به اینکه برگزاری چنین جلساتی هزینه‌بر خواهد بود، بر استفاده از تکنولوژی روز دنیا و برگزاری جلسات سنگین و پُرهزینه به شکل غیرحضوری تأکید کرد.

در این خصوص، مصوبه کمیسیون فرهنگی مبنی بر برگزاری نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مراکز استان‌ها، توسط اعضای شوراي اسلامي شهر به رأی گذاشته و مقرر شد این مصوبه به کمیسیون فرهنگی و شهرداری برگشت داده شود تا پس از بررسی جزییات، مجدد در صحن علنی شورا مطرح شود.

موسوی، دبیر شورای اسلامي شهر کرمان، در ادامه، به درخواست «انجمن قهرمانان مهربانی» در راستای حمایت از کودکان سندروم‌داون اشاره کرد و گفت: شهرداری پیشنهاد داده قطعه‌زمینی واقع در خیابان «۱۷ شهریور» برای این مرکز از طریق بنیاد خیریه بناهای ماندگار اختصاص داده شود که این موضوع در کمیسیون فرهنگی مطرح و تصویب شده است.

سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمند‌سازی و شفافیت شورا در این خصوص گفت: این زمین پیش از این به انجمن دیابت داده شده بود، اما به‌دلیل عدم اقدام، تصمیم گرفته شد به‌منظور کمک به بچه‌های سندروم‌داون و فلج مغزی و نخاعی که هیچ  مکانی در استان در اختیار  نداشتند، اختصاص یابد و  زمین و پروانه ساخت، برای ایجاد مکان مناسب واگذار شود، که با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر، تصویب شد.

موسوی، دبیر شورا، در ادامه، به پیشنهاد شهرداری برای استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره نان در شهرداری کرمان اشاره کرد.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اعلام مخالفت با این پیشنهاد شهرداری گفت: هرچند شهرداری درخصوص بهبود نان و فرهنگ‌سازی در این زمینه نقش دارد، اما نان، موضوعی تخصصی و در حوزه سازمان‌های دیگر است که وظیفه تأمین، نظارت و تهیه آن را برعهده دارند.

حسین چناریان تصریح کرد: اینکه شهرداری برای یک‌بار رویدادی تدارک دیده و در راستای مشارکت و فرهنگ‌سازی قدمی برداشته، اشکالی ندارد، اما این رویداد هزینه قابل‌توجهی برای شهرداری دربر داشت و هرچند سازمان‌های دیگر هم در کنار شهرداری بودند، اما درنهایت همه، از این رویداد به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی کرده و خود را مطرح کردند.

وی افزود: پیشنهاد دارم اگر این رویداد برای مردم مثبت بوده، به‌صورت دوره‌ای برگزار شود و سازمان‌های دیگر هم برگزارکننده باشند، اما با این موضوع که شهرداری بخواهد هرساله هزینه جشنواره را بدهد، مخالفم.

رئیس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا هم، با اعلام موافقت این با موضوع گفت: مقوله نان، ارزشمند و تخصصی و به‌عنوان فرهنگ‌سازی سبک زندگی، از وظایف فرهنگی شهرداری است.

سیدمحمد‌صادق تقوی، با بیان اینکه جشنوارۀ نان، دستاوردهای خوبی برای شهر کرمان داشته و به خوبی دیده شد، گفت: در برگزاری اين رویداد، رقابت ایجاد شد و ازسوی استان‌های دیگر برای برگزاری اين رویداد درخواست شده است.

وی با بیان اینکه چند جشنواره از کرمان به استان‌های دیگر رفته‌، اما جشنواره نان باید به‌عنوان برند برای کرمان حفظ شود، گفت: این رویداد، زمینۀ پرداختن به حوزه سلامت و کیفیت نان را در استان فراهم می‌کند و چون اتفاق جدید شهری است، می‌تواند توسط شهرداری حفظ و مدیریت و با کمک نهادهای مختلف در کرمان برگزار شود.

علیرضا نادری، رئیس شورا نیز با طرح این سوال که برگزاری جشنوارۀ ملی نان با دربر داشتن هزینۀ زیاد برای شهرداری، چه دستاوردی برای کرمان داشته و آیا کیفیت نان را تغییر داده است، تأکید کرد: این مقوله مبتنی بر آموزش است و اگر به‌جای برگزاری جشنواره، برای آموزش هزینه کنیم، سود و منفعت بیشتری خواهیم برد.

محمود بابایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با تأکید بر اینکه با برگزاری جشنواره نان، درواقع برای هویت‌سازی شهر کرمان قدم برمی‌داریم، ایجاد دبیرخانه دائمی جشنوارۀ نان در کرمان را مطلوب دانست.

نائب‌رئیس شورای اسلامي شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه شهرداری نباید فعالیت مربوط به کشاورزی را برعهده بگیرد، افزود: به‌دلیل اينکه اين موضوع به ما ربطی ندارد و وظیفه ارگان‌های مربوط است، با آن مخالف هستم.

محمدرضا کمساری، با استقبال از فعالیت دبیرخانه برای فرهنگ‌سازی ازجمله آموزش گفت: اگر قرار باشد شهرداری با استقرار دبیرخانه و انجام کار بین‌تشکیلاتی، زیربار هزینه برود، به صلاح نیست.

شهردار کرمان نیز با یادآوری این نکته که شهرداری‌ها در بسیاری از رویدادهای فرهنگی ازجمله برگزاری جشنوارۀ غذا متولی هستند، گفت: هویت‌سازی و ایجاد فضای فرهنگی در شهر ازجمله مزیت‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی است که با انجام سازِکار مناسب به کیفیت نان منجر خواهد شد و این جشنواره در راستای وظیفه شهرداری است.

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در ادامه افزود: در صورتی‌که دبیرخانه دائمی در کشور به ثبت برسد، هزینه آن باید از اعتبار کشوری پرداخت شود و دولت باید اعتباری را برای آن در نظر بگیرد.

درنهایت با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر، با استقرار دائمی دبیرخانۀ جشنواره ملی نان در شهرداری کرمان موافقت شد و این موضوع در صحن علنی شورا به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای اسلامي شهر با درخواست شهرداری برای نام‌گذاری شهرکی به نام «شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» موافقت کردند.

درخواست تعدادی از فرهنگیان برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های فرهنگی در شهر کرمان نیز موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح و بیان شد تغییر کاربری‌های فرهنگی، قبل از ارسال به کمیسیون ماده پنج، مصوبه شورا را دریافت کنند که تعدادی از اعضای شورا به استناد به مصوبات قبلی اعلام کردند تغییر کاربری‌ها  باید به اطلاع شورا رسانده شود و شورا تنها درخصوص املاک متعلق به شهرداری می‌تواند تصمیم‌گیری کند و در مورد املاک دیگر، نمی‌توانند ورود پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز در پاسخ شهرداری درخصوص درخواست جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش، به پایین‌بودن سرانۀ آموزشی به‌خصوص در مراکز پُرتراکم اشاره و خاطرنشان کرد: از شهرداری انتظار داریم زمین‌های با کاربری فرهنگی، به کاربری دیگر تبدیل نشوند و نیاز است که شورا با داشتن مصوبه بر این مهم نظارت کند.

منصور ایرانمنش تصریح کرد: دغدغه فرهنگیان کاملاً منطقی است و باید در شورا تصویب کنیم که تغییر کاربری آموزشی اتفاق نیفتد و با اطلاع‌رسانی درخصوص  کاربری‌ها، زمینۀ حضور متقاضیان برای سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.

در این خصوص اعضای شورا با مصوبه کمیسیون فرهنگی مبنی بر اخذ مجوز از شورا قبل از تغییر کاربری فرهنگی، موافقت کردند.

در ادامه این نشست، درخواست شهرداری از شورا مبنی بر معرفی نماینده‌ای برای حضور در کمیته زیبا‌سازی مطرح شد که در این خصوص، محمود بابایی، به‌عنوان نمایندۀ شورا در این کمیته معرفی شد.

همچنین طبق نامه استانداری برای حضور دستگاه‌های اجرایی در کمیته چهارمین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، محمدرضا کمساری، با تصویب اعضای شورا، به‌عنوان نماینده شورای اسلامی شهر کرمان در کمیته چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها معرفی شد.

در پایان، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا، افتخارآفرینی ورزشکاران کرمانی در مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین و دریافت ۱۵ مدال را تبریک گفت و پیشنهاد داد در راستای تشویق و همراهی با ورزشکاران، در صحن علنی شورا از این افراد قدردانی شود.

 

انتهای پیام/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از