حالت تاریک
در نشست عمومی شورای اسلامی کرمان عنوان شد؛

تصویب تغییر نام معابری که نام تکراری دارند

تصویب تغییر نام معابری که نام تکراری دارند

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بنا به مطالبۀ ادارۀ پست و اختلالی که در عرصه پستی مشکل ایجاد شده بود نسبت به تغییر نام‌های معابری که نام‌های مشابه دارند، اقدام شد.

به گزارش سرویس اجتماعی راه آرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان؛ شورای شهر کرمان با حضور اکثریت آراء برگزار شد و مانند همیشه مصوبات اصلی یکی پس از دیگری مورد رأی‌گیری قرار گرفتند و برخ مصوب و برخی هم برای مطالعات بیشتر به کیسیون مربوطه برگشت داده شد.

رئیس شورا در ابتدای این نشست، با بیان اینکه به‌دست‌آوردن قدس شریف، نیاز به پرداخت بهایی دارد، گفت: هرچه هدف بزرگ‌تر باشد، بهای سنگین‌تری باید پرداخت شود؛ یقیناً بهای آزادی قدس، آواره‌شدن، پرپرشدن اطفال معصوم، سرگشتگی، گرسنگی و تشنگی است و ملت فلسطین امروز دارد بهای آزادی قدس را می‌پردازد.

علیرضا نادری افزود: تبریک می‌گوئیم به آزادگانی که در این مسیر قدم برمی‌دارند و این ضربۀ مهلک را به رژیم غاصب صهیونیستی وارد کردند و تبریک می‌گوییم به‌خاطر شهادت‌هایی که در این مسیر دارد نصیب مردم غزه می‌شود؛ اینها همه الطاف خداست برای آزادی قدس شریف و کشور آزادۀ فلسطین.

وی ادامه داد: این جنایات را به‌شدت محکوم می‌کنیم و تا پای جان آمادۀ هر نوع همراهی با مردم فلسطین هستیم و حاضریم خون ناقابل خود را در این راه تقدیم کنیم.

در ادامه، ئییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، با اشاره به اینکه درخصوص نام‌گذاری معابر پیشنهادهایی در کمیتۀ نام‌گذاری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح شد، افزود: برای تغییر نام خیابان «صبا» واقع در انتهای بلوار «جهاد» از این جهت که نام مشابه آن در معبر دیگری وجود دارد، پیشنهاد شد با توجه به اینکه مدرسۀ «شهید فریبرز متقیان» در همان خیابان قرار دارد، این خیابان به نام این شهید نام‌گذاری شود.

محمود بابایی ادامه داد: پیشنهاد بعدی، نام‌گذاری کوچۀ سوم غربی ۸ واقع در خیابان «مادر» بعد از مسجد «صفا» به نام شهید «سیدمحمود ضعیفه‌السادات» است.

وی بیان کرد: مورد بعدی، پیشنهاد نام‌گذاری دو کوچه بیمارستان «آرمین» و کوچۀ روبه‌روی آن در خیابان «فلسطین»، به نام شهیدان «عباس ایرانمنش» و «منصور ایرانمنش» است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، با اشاره به پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام مرحوم «محمود دعایی»، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کوچۀ شماره ۴ بلوار «امیرکبیر» به نام «آیت‌الله قدوسی» است که با توجه به اینکه دو معبر به نام «آیت‌الله قدوسی» داریم، پیشنهاد شد این معبر که معبر عریضی هم هست، به نام مرحوم «محمود دعایی» نام‌گذاری شود.

بابایی بیان کرد: با توجه به دریافت چند نامه مبنی بر اینکه برای مقبرۀ «سرهنگ سخایی» که سابق بر این، در گنبد جبلیه بود، کاری انجام شود، پیشنهاد شد شهرداری برای ساخت تندیس یا اِلمان یادبودی در گنبد جبلیه اقدام کند.

وی یادآور شد: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیشنهاد شد با توجه به حوادث غزه، معبری به نام «غزه» نام‌گذاری شود که با توجه به اینکه دو معبر در کرمان به نام «قدس» داریم، مقرر شد از چهارراه «ارگ» تا چهارراه «کاظمی» به نام «غزه» تغییر نام داده شود.

درنهایت اعضای شورا با پیشنهادهای نام‌گذاری ازسوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، موافقت کردند.

محمدرضا کمساری، نائب‌رئیس شورا نیز در رابطه با نام‌گذاری‌ها یادآور شد: در گذشته برای برخی معابر، نام تکراری گذاشته شده که از لحاظ پستی مشکل ایجاد کرده و بنا به مطالبۀ ادارۀ پست، نسبت به تغییر نام‌های معابری که نام‌های مشابه دارند، اقدام شده و این اقدام ادامه خواهد داشت.

سپس، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، به تفاهم‌نامه شهرداری و مجموعه ملل در ارتباط با تله‌کابین و خدمات آتش‌نشانی موردنیاز آن اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در کمیسیون مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است.

رئیس شورا در این رابطه بیان کرد: دو مسئله مطرح است؛ اینکه آیا تله‌کابین تجهیزات خاص آتش‌نشانی هم می‌خواهد یا نه؟ و آیا ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری که در نزدیکی تله‌کابین قرار دارد، می‌تواند این خدمات را ارائه دهد یا خیر؟

نادری افزود: تله‌کابین، حساس است و ممکن است حوادث حادی اتفاق بیفتد و فقط خاموش کردن آتش نیست؛ ممکن است کابین‌های تله‌کابین دچار مشکل شوند؛ اگر آتش‌نشانی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد، مسئولیت بپذیرد، وگرنه ممکن است لازم باشد خودِ مجموعه، تأسیساتی راه‌اندازی کند. در این زمینه نظرم موافق نیست، اما اگر نظر اکثریت بر این بود که شهرداری این خدمات را ارائه دهد، باید هزینۀ این خدمات را نقدی دریافت کند.

شهردار کرمان نیز در این رابطه بیان کرد: چیزی که ازسوی ادارۀ استاندارد به ما اعلام شده، این است که این مجموعه باید قراردادی برای پشتیبانی در مواقع خطر داشته باشد؛ وگرنه مجوز استاندارد داده نمی‌شود.

سعید شعرباف ادامه داد: دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه با توجه به نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی، تعهدات خودمان را که به‌طور عادی داریم، روی کاغذ بیاوریم و در کنارش مجموعۀ ملل موظف شود هر تجهیزاتی را که الزاماً مربوط به تله‌کابین است، تأمین کند و راه دوم این است که مجموعۀ ملل، یک ایستگاه آتش‌نشانی با وسایل مجهز و تیم آموزش‌دیده، در محدودۀ تله‌کابین مستقر کند که این اتفاق نه در این مورد، بلکه برای خیلی از تله‌کابین‌های دیگر هم نمی‌افتد؛ ضمن اینکه ایستگاه آتش‌نشانی در نزدیکی تله‌کابین قرار دارد.

شهردار کرمان اذعان کرد: می‌توانیم قید کنیم در محدودۀ شهری وظایف ذاتی خودمان را انجام می‌دهیم و هر چیزی خارج از آن باشد و به‌خاطر شرایط تله‌کابین تحمیل شود، تجهیزش به‌عهدۀ مجموعۀ ملل باشد.

پس از بحث و اعلام نظر سایر اعضا، درخصوص تفاهم‌نامه بین شرکت گروه هتل‌های میثاق ملل و شهرداری کرمان با موضوع ایمنی تله‌کابین، با اصلاح الف: انتقال صدر بند ۲ ماده ۵ (تأمین کلیۀ تجهیزات موردنیاز هرگونه خدمات و نجات در تله‌کابین) به مادۀ ۴ تعهدات طرف اول و ب: مدت قرارداد از تاریخ اول آبان ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، موافقت شد.

در ادامه این نشست، فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: در ششمین جشنوارۀ پروژه‌های شهری شهرداری، چند مورد کلنگ‌زنی در کنار پروژه‌های شهری آورده شده؛ درحالی‌که کار تمام‌شده را باید افتتاح ‌کنند؛ همچنین در مورد آوردن پروژۀ برق‌رسانی به «ساروج پارس» در لیست پروژه‌های این جشنواره، از شهردار و رییس شورا می‌خواهم توضیح دهند.

شهردار کرمان در پاسخ گفت: هر دو مورد هست؛ برخی پروژه‌ها افتتاح و برخی کلنگ‌زنی است؛ تعدادی هم پروژه‌های نرم‌افزاری و سرمایه‌گذاری است که فقط اعلام فراخوان‌هاست.

شعرباف افزود: در تبلیغات سطح شهر هم این موارد را جدا کردیم؛ حتی در بیلبوردها یک بخش به افتتاح‌ها و یک بخش به کلنگ‌زنی‌ها اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: پروژۀ برق‌رسانی «ساروج پارس» هم که هزینۀ بالای ۵۰ میلیارد تومان دارد، به‌عنوان کلنگ‌زنی برق این پروژه است.

رییس شورا هم در این رابطه بیان کرد: کارهایی را که انجام می‌شود، باید به اطلاع مردم برسانیم، اما سطح کار و سطح گزارش‌ها نیز باید در سطح جایگاه سازمان باشد؛ برخی از این پروژه‌ها اصلاً افتخار ندارد.

نادری افزود: در دوره‌های قبل هزینه‌ای به شکل ناحقی به شهرداری تحمیل شده و امروز داریم این خسارت را می‌پردازیم؛ این افتخار ندارد؛ درست است هزینه هم بالاست، اما تحمیل شده و نمی‌توان آن را با افتخار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بعضی برنامه‌ها هم خیلی کوچک هستند؛ برای مثال رونمایی از ۱۰ وانت، گفت: مهم این است که با این ۱۰ وانت چه کار انجام داده‌ایم؟ وقتی آن خدمت انجام شد، به مردم بگوئیم تا به حال این اقدامات انجام نمی‌شده، اما با خرید این تجهیزات، خدمات جدید دارد ارائه می‌شود؛ این قابل گزارش‌دادن است.

رئیس شورا تصریح کرد: مردم هم اعتراض دارند و می‌گویند چرا بیلبوردها را به‌خاطر این گزارش‌ها اشغال می‌کنید؟ این کارها چه دردی از مردم درمان می‌کند؟ لازم است در گزارش‌ها به این موارد دقت شود.

شهردار کرمان در پاسخ خاطرنشان کرد: در مورد وانت‌ها قصد ما رونمایی از گروه انضباط شهری و اجراییات فضای سبز بود؛ یعنی اعلام کنیم که اتفاقات جدیدی در حوزۀ اجراییات می‌خواهد بیفتد که به بهانۀ رونمایی از ۱۰ ماشین جدید، آن را اعلام کردیم؛ وگرنه اصل همان خدمت بوده است.

شعرباف تصریح کرد: اینکه گفته شد این پروژه‌ها هم‌جنس نیستند، درست است واقعاً جنس و وزن ریالی و ارزشی همۀ پروژه‌ها مثل هم نیست.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: در ارتباط با عوارض ارزش افزوده که الآن دریافت می‌شود، با معاون شهرسازی و معماری شهردار صحبت کردم، اما متأسفانه این رویه ادامه دارد؛ قانون درآمدهای پایدار که پارسال ابلاغ شد، به‌صراحت می‌گوید عوارض ارزش افزوده باید توسط کارشناس رسمی دادگستری کارشناسی ‌شود و مابه‌التفاوت قیمت قبل و بعد از اجرای طرح، هرچه شد، اگر ارزش افزوده‌ای داشت، ۴۰ درصد از ارزش افزوده را مردم بپردازند که متأسفانه اصلاً رعایت نمی‌شود.

منصور ایرانمنش تصریح کرد: در شهرداری یک فرمول‌هایی درست کرده‌اند و براساس آن ارزش افزوده را می‌گیرند که اجحاف در حق شهروندان است. باید در اولین فرصت این موضوع بررسی شود و چون صراحت قانونی دارد و هیچ فرمولی لازم نیست اضافه شود، قانون عیناً اجرا شود؛ عوارضی که اکنون گرفته می‌شود، غیرقانونی است.

سپس، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: درخصوص ارسال پاسخ‌هایی که از شورا در ارتباط با مطالبات مردم انجام می‌شود، تأکید ما این است که بررسی‌های کارشناسی و تهیۀ پاسخ‌ها ازسوی شهرداری طوری باشد که هم قوانین در نظر گرفته شود و هم مطالبۀ مردم؛ اما به‌رغم تذکرهای مکرر، این موضوعات وقتی به شهرداری می‌آید و به مناطق و سازمان‌ها ارجاع می‌شود، سازمان یا منطقه پاسخی تهیه می‌کند و به شهرداری مرکز می‌فرستد که پاسخ شورا را بدهد؛ درحالی‌که اگر قرار بود کار مردم در مناطق و سازمان‌ها انجام شود که به شورا مراجعه نمی‌کردند.

حسین چناریان افزود: پیشنهادم این است که سازمان‌ها و مناطق نظر اولیه را بررسی و اگر امکان دارد، در آن تجدیدنظر کنند؛ این رویه نیاز به بازنگری دارد.

وی یادآور شد: خیلی از موارد هم اخیراً پیش آمده که شهرداری بدون اینکه ارائه پیشنهاد کند، از شورا کسب تکلیف می‌کند؛ درحالی‌که طبیعتاً شهرداری باید پیشنهاد دهد؛ به نظر می‌رسد بازرسی در شهرداری مرکز باید روی این موضوعات تمرکز کند، درحالی‌که به موضوعات دیگری پرداخته می‌شود.

شهردار کرمان در پاسخ به موارد مطرح‌شده، بیان کرد: سال‌هاست در شهرداری کرمان هیئت ارزیابی ارزش افزوده داریم و در این دوره، از هشت‌ماه پیش، یک کارشناس رسمی دادگستری هم در هیئت گذاشته شده است.

شعرباف افزود: موضوع اصلی این است که وقتی بررسی می‌کنیم تشخیص قبل و بعد ارزش ملک، به ضوابط شهرسازی وابسته است و باید کارشناس در یک جلسۀ حضوری، شرایط و ضوابط را در جمع تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: از آنجاکه نهاد نظارتی هم حساس بود، اخیراً از بازرسی آمدند و از باب اینکه نه زیاد و نه کم گرفته شده باشد، اکثر پرونده‌های ارزش افزودۀ هشت‌ماه اخیر را به‌صورت دقیق بررسی کردند و بازخوردی که دادند، این بود که روند خوبی شکل گرفته است.

شهردار کرمان بیان کرد: از این جهت که شورا هم نظارت داشته باشد، ما مشکلی نداریم که نمایندگانی از شورا حضور داشته باشد و فرایند را ببینند؛ ضمن اینکه اگر بناست هیئت ارزیابی ارزش افزوده کلاً تعطیل شود، ما کل ارزش افزوده‌ها را با ارجاع به کارشناس رسمی انجام دهیم، اما ممکن است مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

شعرباف افزود: این موضوع باید به لحاظ تخصصی مجدد بررسی شود؛ هرچند به نظر می‌رسد با ضوابط جدید دارد مرتب می‌شود.

ایرانمنش، رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز در این رابطه بیان کرد: فکر می‌کنم یک کارشناس نباید باشد؛ نیاز به تعدد کارشناس‌ها و در صورت نیاز هیئت کارشناسی دارد؛ ضمن اینکه در حال حاضر، کارشناس اصلاً امضا نمی‌کند؛ در صورتی‌که طبق قانون باید نظرش را اعلام و امضا کند.

نادری هم با بیان اینکه باید در یک جلسۀ تخصصی در این خصوص بررسی و تصمیم‌گیری شود، خاطرنشان کرد: در رابطه با حضور اعضای شورا در کمیسیون، من قبلاً هم گفته‌ام که اگر اعضای شورا هر جایی برای نظارت شرکت می‌کنند، فقط باید دو چشم و دو گوش باشند و هیچ اظهارنظری در جلسه نباید داشته باشند و اشکالات را به شورا منتقل کنند.

سپس، شهردار کرمان در پاسخ به مسئله مطرح‌شده ازسوی چناریان، یادآور شد: در یکی‌دو سال اخیر، شهرداران مناطق، برای بررسی پرونده‌ها جلسات دیدار مردمی داشته‌اند و هر دو هفته یک‌بار هم کسانی که در شهرداری و شورا پاسخ نگرفته‌اند، با حضور در شهرداری مرکز و ملاقات عمومی، شخصاً پروندۀ آن‌ها را بررسی می‌کنم.

شعرباف افزود: همچنین تمام نامه‌ها با مقصد شناسایی شده که در کدام منطقه و دست کدام کارشناس است؛ ضمن اینکه پیگیری می‌کنیم که این نامه‌ها در سطح کارشناس باقی نماند و بتوانیم در مدت‌زمان معقول، پاسخ نامه‌ها را بدهیم.

وی ادامه داد: برخی اشخاص چون از روال قانونی شهرداری به پاسخ نرسیده‌اند، به شورا مراجعه می‌کنند که نظر نهایی داشته باشند؛ چنین پرونده‌هایی را در جلساتی با حضور مدیر بازرسی و معاون شهرسازی بررسی می‌کنیم تا اگر خلاف قانون نبود، کار انجام شود و اصلاً به شورا نیاید.

در ادامه، نایب‌رییس شورا تذکراتی مطرح کرد و با بیان اینکه بر اجرای عملیات عمرانی ساختمان شهرداری منطقه پنج تأکید داشتیم، اما الآن می‌خواهند شهرداری را بدون حصارکشی افتتاح کنند، گفت: اصرار بر اینکه این ساختمان حتماً در فلان تاریخ افتتاح شود و در حین فعالیت، حصارچینی شود، صحیح نیست؛ بنابراین، چون مسئله امنیتی است، اول باید کار تکمیل شود و سپس به بهره‌برداری برسد.

محمدرضا کمساری همچنین درخصوص اصلاحیه‌های بودجه‌ای که به شورا می‌آید، تصریح کرد: این موارد بعضاً به‌گونه‌ای است که اتفاقات رقم خورده و صرفاً برای اینکه اسنادش درست شود، سمت شورا می‌آید؛ ما این قرار را نداشتیم. با این رویه، بودجۀ ما زیر سوال می‌رود.

وی همچنین با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار به شهر بسیار دشوار است، گفت: نسبت به بلاتکلیفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری نقد جدی دارم؛ پروژۀ سرمایه‌گذاری داریم که مناقصۀ آن برگزار و برنده انتخاب شده و در لحظۀ آخر می‌خواهیم در مورد جزییات تصمیم بگیریم و مجوز بدهیم؛ اگر شورای شهر به نتیجه رسید که مناقصه و سرمایه‌گذاری درست نیست، آن‌وقت نگاه سرمایه‌گذار نسبت به شهر کرمان چگونه می‌شود؟

نایب‌رییس شورا ادامه داد: پروژه‌ای می‌بینیم که شخص استاندار، معاون استاندار و نماینده‌های مجلس، یک شرکت ملی را پای کار می‌آورند، چهارماه است شرکت طراحی‌هایش را برای یک مجموعۀ بزرگی ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که هنوز از شورا مجوز گرفته نشده است.

شهردار کرمان در پاسخ به این موارد گفت: در مورد افتتاح پروژه‌ها به‌شدت حساسیت دارم کاری ناقص افتتاح شود؛ بارها شده با اینکه پروژه‌ای را در جشنواره گذاشته‌ایم، گفته‌ام اگر به پایان نرسیده، افتتاح آن را بگذارید برای بعد؛ در مورد ساختمان شهرداری منطقه پنج نیز اینکه با تأخیر به افتتاح می‌رسد، به دلیل همین حساسیت‌ها بوده است.

شعرباف خاطرنشان کرد: این پروژه در کارگروه بافت تاریخی، مورد بررسی دانشگاه و میراث فرهنگی قرار گرفته و در مورد جزییات آن ساعت‌ها بحث شده است.

وی بیان کرد: حصارکشی این ساختمان هم در کارگروه بافت تاریخی مصوب شده و باید به‌صورت حرفه‌ای اجرا شود که حدود چهار تا پنج ماه زمان نیاز دارد.

شهردار کرمان افزود: پیشنهاد شده ساختمان شهرداری منطقه پنج را با فضای دیوار فعلی و البته با ایجاد حصار و بستن پنجره‌ها افتتاح کنیم و همزمان، توسط تیم معماری سنتی، حصار اصلی ایجاد شود.

شعرباف افزود: کارشناسان حراست شهرداری هم پس از بازدید، این موضوع را تأئید کرده‌اند.

وی درخصوص اصلاحیۀ بودجه، بیان کرد: اغلب، مواردی بوده که تغییرات دست شهرداری نبوده است؛ برای مثال درخصوص برق‌رسانی ساروج، برآورد ما حدود ۳۰ میلیارد تومان بود، اما با توجه به اینکه صد درصد تهاتر با زمین بوده، رقم بالاتر رفته و این اختلاف در بودجه در نظر گرفته نشده و ما باید به تعهد شهرداری عمل می‌کردیم.

شهردار کرمان ادامه داد: درخصوص دوربین‌های پایش تصویری که مصوبۀ شورای تأمین بوده و باید اجرا می‌شد، ردیف بودجۀ ما با آن چیزی که بودجۀ دولت بوده، تفاوت دارد؛ ۳۸ میلیارد تومان اعتبار دولتی گرفتیم و باید تا ۳۱ شهریور در دیوان محاسبات تسویه می‌کردیم و قرارداد می‌بستیم؛ بنابراین، بین ردیف بودجه‌ای که تصویب کردیم و آن‌چیزی که هزینه شده، اختلاف ایجاد شد.

شهردار کرمان اذعان کرد: درخصوص سرمایه‌گذاری، یک مصوبۀ کلی از شورا درخصوص فراخوان و انتشار آن داریم که به همکاران هم اعلام کردیم پس از انتشار فراخوان، در اولین گام، متن قرارداد و مشخصات آن تسلیم شورا شود.

شعرباف در پایان خاطر نشان کرد: اکنون، براساس دفترچه، فراخوان‌ها را منتشر می‌کنیم و به سرمایه‌گذار هم اعلام می‌کنیم که نیاز به مصوبۀ شورا دارد و در هیچ پروژه سرمایه‌گذاری، کار انحصاری را با کسی شروع نمی‌کنیم.

 

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از