حالت تاریک
رئیس مرکز ملی فرش کشور:

جای خالی مشاهیر کرمان در جشنواره فرش کشور

جای خالی مشاهیر کرمان در جشنواره فرش کشور

رئیس مرکز ملی فرش کشور گفت: برای اولین بار در جشنواره فرش کشور از مشاهیر این صنعت تجلیل شد، اما از بین کرمانی‌ها حتی یک نفر اعلام آمادگی نکرد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان، فرحناز رافع پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فرش دستباف استان ضمن گلایه از حضور کمرنگ کرمانی‌ها در عرصه فرش کشور عنوان کرد: کرمان خاستگاه فرش ایران است و دارای جایگاه ویژه‌ای بوده اما الان فقط فرش راور حرف اول را می‌زند و باید قبل از هر کاری این جایگاه را با فرهنگ‌سازی توسط همه ابزارها و امکانات احیاء کنیم.

 

رئیس مرکز ملی فرش کشور بر استفاده از ابزارهای مدرن برای معرفی فرش کرمان تاکید کرد و گفت: اکثر استان‌ها در سال گذشته جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش را برگزار کردند اما این جشنواره در استان کرمان برگزار نشد و حتی یک نفر برای شرکت در این جشنواره از کرمان در خواست نداد، امسال دغدغه همه مدیران استان این است تا این جشنواره با استفاده از ابزارهای نوین معرفی برگزار شود.

 

رافع با بیان اینکه فرش‌های ماشینی گاهی از فرش‌های دستباف کرمانی گران‌تر است، ابراز کرد: قالی کرمان با بازاریابی مناسب می‌تواند بازار داخلی را از آن خود کند اما در حال حاضر جایگاه خود را از دست داده است و نخبگان و متخصصان این عرصه در کرمان ناشناخته مانده‌اند.

 

وی افزود: بزرگترین مشکل ما نتوانستن در فروش قالی و فرش است، وقتی بتوانیم فرش را بفروشیم، مشکل تولید و مواد اولیه برطرف می‌شود، بنابراین مشکل اصلی ما در فروش خلاصه شده است و یکی از تولیدکنندگان بزرگ قالی کشور این قول را داده است تا سه هزار شغل جدید در قالب کارگاه‌های متمرکز قالیبافی در استان کرمان ایجاد کند.

 

رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: اصرار ما بر ایجاد کارگاه‌های فرش متمرکز است، زیرا نسل جوان امروز به دنبال بهانه‌ای برای خروج از خانه و حضور در اجتماع دارد چه بهانه‌ای بهتر از کار در کارگاه تولید فرش، ضمن اینکه، تمرکز کارگاه باعث نظارت بیشتر و تولید بهتر و با کیفیت‌تر می‌شود و در این مسیر اگر گام برداریم حضور جوانان بیشتر است ضمن اینکه ذائقه مردم را با کمک تولیدکنندگان می‌توانیم به‌روز دنبال کنیم.

 

رافع ادامه داد: دوهزار و ۵۰۰ سال از عمر فرش ایرانی می‌گذرد و هیچ‌گاه از مشاهیر فرش تجلیل نکردیم برای اولین بار در جشنواره فرش کشور از مشاهیر این صنعت تجلیل شد، اما از بین کرمانی‌ها حتی یک نفر اعلام آمادگی نکرد و ما فردی را نداشتیم که معرفی کنیم درحالی که بزرگان این صنعت از کرمان هستند.

وی در ادامه سخنان خود از ایجاد کارگزاری‌های تخصصی فرش و ارائه گواهی اصالت و شناسه فرش در کشور خبر داد و گفت: ما برای اولین بار در کشور مجوز کارگزاری فرش را صادر کردیم و اصفهان وو تهران و تبریز در رأس بودند اما حتی یک تولیدکننده از استان کرمان شناسه کالا را نگرفته است و کارگزاری تخصصی فرش هم در کرمان نداریم.

رئیس مرکز ملی فرش کشور ابراز کرد: کرمان می‌تواند به عنوان نماینده جنوب‌شرق در کشور درخواست ایجاد کارگزاری فرش را بدهد و استان‌های همجوار را هم پوشش دهد اما مکان در کرمان باشد تا در این عرصه ورودی جدی و تخصصی کند ضمن اینکه رافع مشکلات فروش و صادرات هم هست.

رافع عنوان کرد: ۱۵ کارگزاری تخصصی فرش در کشور راه‌اندازی و ۱۶ هزار شناسه فرش در این راستا صادر شده است و عملا هر فرشی در هر جایی تولید می‌شود صاحب شناسنامه است که میزان رنگ و جنس پشم و نام تلید کننده در آن قید شده است.

 

وی در ادامه انتقاد نسبت به نبود روحیه مطالبه‌گری کرمانی‌های فعال در حوزه فرش ابراز کرد: چرا در ستاد راهبری فرش از کرمان نماینده‌ای نداریم، از شما فعالان حوزه فرش می‌خواهیم تا با ما تعامل بیشتری داشته باشید و عملا حضورتان در کنار ما مستمر نبوده است، ارتباط با سازمان صمت و مرکز ملی فرش را تقویت کنید و برای توسعه قالی کرمان می‌توانید از تسهیلات این وزه نیز بهره ببرید.

 

رئیس مرکز ملی فرش ادامه داد: فرش شهربابک و راور ملی شده و مرحله بین‌المللی آنها را دنبال می‌کنیم و گلیم سیرجان هم ثبت جهانی شده است.

ارفع اذعان کرد: در حوزه بیمه قالی بافان که سال ۸۸ مصوب شد به پیشنهاد دولت بود در دولت قبل کم رنگ شد و در تبصره‌های دیگر قرار گرفت اما حذف نشد بنابراین در سال ۱۴۰۲ هم قانون جدید نوشته شد اما در ابهام بود، بنابراین افزایش نداشت و قرار شد به جای هر فردی که خارج می‌شود، قالی‌باف جوانی جایگزین شود.

وی به حذف تعهد ارزی در بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این لزوم تعهد حذف ارزی برای فرش دیده شده که هنوز  ابلاغ نشده است اما برای اولین بار حذف مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه تولید فرش را تصویب کرده‌ایم تا راه صادرات باز شود.

رئیس مرکز ملی فرش کشور در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیمه عشایر و روستایی را  داریم  و بیمه سلامت را هم داریم که  ما بیمه تکمیلی را هم با بیمه اصلی همراه می‌کنیم بنابراین به اسم اینکه سهمیه تأمین اجتماعی برسد بافنده را رها نکنید و اسرار به بیمه شدنش کنید، در امور بیمه‌ای در آینده می‌شود تغییراتی ایجاد کرد و از بیمه‌های جاری به اجباری تامین اجتماعیتغییر رویه دهد.

 

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از