حالت تاریک
کارشناس امور خانواده مطرح کرد:

رواج خزنده تفکرات فمینیستی تهدید‌کننده بنیان خانواده

رواج خزنده تفکرات فمینیستی تهدید‌کننده بنیان خانواده

کارشناس امور خانواده گفت: رواج روش‌های زیرکانه فمینیستی در ایران توازن، تعادل، جا‌به‌جایی نیروها در خانواده را تغییر داده و در نهایت بنیان این نهاد را تهدید می‌کند.

مهیا دُرزمان مشاور خانواده در ارتباط با کنترل توازن جایگاه مرد و زن از دیدگاه اسلام به خبرنگار راه آرمان گفت: در اسلام بر این نکته پر‌اهمیت بسیار تاکید شده که‌ مرد سمبل نیاز و زن سمبل نازاست.

 

وی افزود: شناخت و توجه به هر کدام از این ابعاد شخصیتی این دو باعث استحکام قطعی خانواده خواهد شد، در دو و سه دهه اخیر متاسفانه به این مهم نه تنها بی‌اعتنایی شده حتی برهم خوردن تعادل و جابجایی نقش‌ها نیز اتفاق افتاده است.

 

این کارشناس امور خانواده اظهار کرد: در این گفتگو قصد داریم ابتدا به سمبل نیاز مرد پرداخته و در گفتگوی دیگری سمبل ناز زن را تشریح کنیم.

 

دُرزمان بیان کرد: حدود ۲۵ تا ۳۰ سال پیش، در خانواده‌های ایرانی مردان مقتدرانه و حتی متمایل به سمت دیکتاتوری رفتار می‌کردند و اکثر دستورات مرد در خانواده بی چون و چرا اجرا می‌شد، به تعبیری مردسالاری رایج بود که خود روشی افراطی و خارج از چارچوب دقیق اسلام بود.

 

وی ادامه داد: با گذر زمان و اجرایی شدن روش‌های زیرکانه فمینیستی در ایران، ایجاد تغییر در روش، سبک زندگی و‌ تاثیر‌پذیری زنان به‌ویژه قشر تحصیل کرده، آنان را بر آن داشت که جنبش‌های برابری‌خواهی را به‌طور جدی آغاز کنند.

 

این روانشناس کرمانی اظهار کرد: همین امر باعث شد مردان نسل‌های بعد با انعطاف بیشتری نسبت به خانواده‌های خود برخورد و تعامل داشته باشند، این روش به‌مرور ادامه پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر زنان برای موفق شدن در رقابت با مردان بیش از دو سوم ظرفیت دانشگاه‌ها را به‌خود اختصاص دادند.

 

رواج خزنده تفکرات فمینیستی عامل تحقیر مرد در خانواده

 

دُرزمان عنوان کرد: قاعدتا بعد از اتمام تحصیلات طالب شغل ایده‌آل و رسیدن به استقلال مالی هستند که این فرآیند باعث شده مردان در جایگاه‌های شغلی کمتری موقعیت داشته باشند، در‌صورتی‌که بعضاً تحصیلات پایین تری نسبت به آقایان دارند و حقوق کمتری نسبت به زنان در برخی موارد دریافت می‌کنند.

 

مشاور ارتقاء کیفیت زندگی تصریح کرد: همین امر عوارض مختلفی به‌دنبال خواهد داشت که یکی از آن‌ها تحقیر مرد در خانواده است که باعث بر‌هم‌خوردن توازن، تعادل و جا‌به‌جایی نیروها در خانواده می‌شود و یکی ازعوامل افزایش طلاق را نیز باید درهمین ‌مسئله جست‌جو کرد.(عدم نیاز زن به مرد)

 

وی اضافه کرد: به‌دنبال همین اتفاقات جریانات روشن‌فکر نمایانه‌ای شکل گرفت و به‌دلیل کنترل توازن جایگاه مرد و زن، حرمت مرد را از بین برده و ادعا می‌کند مردی که به طرز پوشش نامناسب همسرش اهمیتی ندهد و یا به اصطلاح بعضی افراد گیر ندهند روشن‌فکر است.

 

دُرزمان تاکید کرد: پذیرفتن خواسته‌های نامتعارف بعضی از خانم‌ها بازهم روشن‌فکری است، با اشخاص نامحرم بدون پرده صحبت کردن و شوخی‌های بی‌محابا چه در محیط  کار و چه در مهمانی‌های مختلط نشانه تجدد و بالا بودن روابط اجتماعی است.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همچنین اعطای حق طلاق به زن‌ها، یکی از حقوق اصلی مرد در اسلام است؛ حق مکان، مهریه بسیار سنگین و... برای تعریف مرد روشن‌فکر به‌کار برده می‌شود.

 

وی ابراز کرد: یکی از معضلاتی که کشور ما با آن دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کند، خطر جدی کم شدن جمعیت است و یکی از دلایل جدی این مهم بی‌اثر بودن و یا کم اثر بودن انتخاب تعداد فرزند به‌دست مرد است و نسبتاً نظر زن از اهمیت بالاتری برخوردار بوده که این هم یکی از حقوق محرز مرد از منظر اسلام است.

 

دُرزمان گفت: متاسفانه غیرت وتعصب مردانه؛ اقتدار در تصمیماتی که اسلام حق مرد می‌داند و ... جای خود را به ادعا و ادای روشن‌فکری داده، دور شدن مرد از موارد نسبتا غریزی و حقوقی آرامش را از او گرفته و به‌دلیل اینکه موقعیت خود را با انگ متحجر بودن به خطر نیندازد، دست روی بهانه‌های بی‌ارزش گذاشته و دائما به‌علت اختلافات کوچک، با یکدیگر بحث می‌کنند غافل از اینکه دلیل اصلی تحمل نکردن موارد بالاست.

 

این مشاور امور خانواده در پایان خاطرنشان کرد: با تمام این تفاسیر، برخی بانوان نه‌تنها با وجود بالا بودن سطح تحصیلات و استقلال مالی مشکلات مذکور را ندارند بلکه از تحصیلات خود در راستای بهتر پیش‌بردن همسرداری و تربیت فرزندان استفاده کرده که اجابت این مهم حاصل پیروی از دستورات کاملاً علمی اسلام و به‌کار بردن عین آن در سبک زندگی است.

 

انتهای خبر/س

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از