حالت تاریک
مدیرکل سازمان صنعت‌، معدن وتجارت استان کرمان:

سهم ۵ صدمی کرمان از ۱۵ درصد معادن

سهم ۵ صدمی کرمان از ۱۵ درصد معادن

مدیرکل سازمان صنعت‌، معدن وتجارت استان کرمان گفت: به دنبال احقاق ۱۵ درصد حقوق دولتی بودیم که اختیار شورای معادن را هم گرفتند.

 

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ عصر امروز مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان به همراه هم‌خانواده این سازمان که شامل اتاق بازرگانی، اصناف، شرکت شهرک‌ها و ... می‌شود به مناسبت دومین روز از هفته دفاع مقدس با فرمانده کل نیروی انتظامی استان کرمان دیدار و گفتگو کرد.

 

مهدی حسینی‌نژاد در این دیدار با بیان اینکه استان کرمان بهشت معادن بود اما به زودی بهشت صنایع نیز نام خواهد گرفت، گفت: کرمان به علت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در حوزه معدنی دارد گام‌های بلندی را در دو حوزه بازرگانی و صنعت برداشته است.

 

وی ادامه داد: درحالی که ۵۰ سال پیش در اصفهان با ذوب آهن بلوغ صنعتی شکل گرفت، استان کرمان معدنی ماند و عملا هیچ پیشرفتی در عرصه صنعت نداشت بنابراین برنامه‌ریزی ۲۸ مگاپروژه را در سطح استان انجام داده‌ایم که با شکل گیری ۲۸ ذوب‌آهن به زودی به مرحله صنعتی شدن راه خواهیم یافت.

 

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ کشور تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد برنامه‌ریزی شده، گفت: از این میزان تولید ۱۱ میلیون تن در استان کرمان انجام خواهد شد ما نیز قصد داریم این رشد صنعتی را به سفره مردم با ایجاد صنایع پایین دستی و خدماتی برسانیم.

 

حسینی‌نژاد ادامه داد: طی ۵ سال آینده برنامه داریم تا به سرعت نیز بلوغ صنعتی و خدماتی در صنایع مادر استان شکل بگیرد که این امر مشکل اشتغال را نیز حل می‌کند.

 

وی اذعان کرد: ما در حوزه معدنی نزدیک به هشت میلیارد تن ذخیره قطعی اثبات شده ماده معدنی داریم و ۱۲۲ میلیون تن را سالانه استخراج می‌کنیم و تقریبا ۲۲ درصد از استخراج ماده معدنی در استان کرمان انجام می‌شود.

 

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه الحمدالله داروغه خوبی برای دولت هستیم، گفت: ما ۱۴ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را می‌گیریم و به خزانه واریز می‌کنیم و ۲۲ هزار میلیارد تومان هم مالیات را سال گذشته گرفتیم و به خزانه پرداخت کردیم.

 

حسینی‌نژاد اذعان کرد: طبق گزارش مدیرکل مالیاتی استان کرمان ۷۵ درصد مالیات استان کرمان را واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز ورودی حقوق گمرکی را پرداخت می‌کنیم که این مورد در شهرستان بم است یعنی ۹۹ درصد خودروسازی‌های ارگ بم حقوق گمرکی را پرداخت می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: سال گذشته کرمان به تنهایی برای خزانه نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که ۴۰ هزارمیلیارد آن فقط مربوط به واحدهای صنعتی و معدنی در حوزه صنعت معدن و تجارت بوده است.

 

مدیرکل سازمان صمت استان کرمان افزود: گلایه همه مردم استان این بوده است که از میزان پرداختی ما به خزانه مبلغ قابل توجهی به استان برگشت داده نمی‌شود زیرا خزانه سهم استان را پرداخت نمی‌کند که این همان ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن است اما دولت‌ها نسبت به پرداخت آن کوتاهی و تغافل می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته به میزان پرداختی ما به خزانه باید نزدیک به دو هزار و هشتصد میلیارد تومان به استان برگشت می‌شد، گفت: متاسفانه خزانه قانون را رعایت نمی‌کند و حقوق مردم استان کرمان از حقوق دولتی رعایت نمی‌شود.

 

حسینی‌نژاد اذعان کرد: متاسفانه در طول ۱۲ سال هرگز ۱۵ درصد سهم استان پرداخت نشده حتی بررسی که کردیم متوجه شدیم پنج صدم یک درصد را دولت پرداخت کرده‌ است و عملا یک درصد هم نشده چه برسد به ۱۵ درصدی که اصلا اعمال نشده است.

 

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت گفت: برای احقاق حقوق استان تمام ظرفیت شخصیتی استان اعم از نماینده مجلس تا استاندار و وزیر را به کار گرفتیم که ماحصل این پیگیری شد یک درصد نه ۱۵ درصد، بنابراین مدل دیگری را در پیش گرفتیم زیرا مدل پیگیری جوابگو نبود.

 

وی ادامه داد: از تبصره پنج ماده چهار قانون شورای معادن که اختیارش دست استان بود استفاده کردیم و بالای هزار میلیارد تومان پول را با مدل جدید وارد استان کردیم اما در قانون جدید این مدل که در اختیار شورای معادن بود را هم با حذف کلیه اختیارات از شورا در استان گرفته شد.

 

حسینی‌نژاد به حوزه بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: قانون تمرُد متاسفانه بازار را درگیر کرده است و عملا بازار شقه شقه شده است مثلا در حوزه کالاهای اساسی از بازرگانی گرفته شده و به جهاد کشاورزی واگذار شده است و عملا در عرصه قیمت‌ها نظارتی وجود ندارد.

 

مدیرکل سازمان صنعت، معدن تجارت استان در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه همه فکر می‌کنند؛ متولی گرانی، ارزانی و حتی نظارت بر قیمت‌های بازار ما هستیم درحالی که عملا این فعل به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است که امیدواریم این آشفتگی که در بازار و سیاست‌های کلان ایجاد شده به زودی حل شود.

 

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از