حالت تاریک
واگذاری زمین‌های هفت‌باغ که ماهیت مسکونی نداشتند؛

سیر تا پیاز ماجرای مسکن بازنشستگان فرهنگی کرمان

سیر تا پیاز ماجرای مسکن بازنشستگان فرهنگی کرمان

در حالی که تعدادی از بازنشستگان فرهنگی پول بازنشستگی خود را در طرح مسکن در دو دهه قبل سرمایه‌گذاری می‌کردند، یک مؤسسه خیریه زمین‌هایی که ماهیت مسکونی نداشت را به آنان فروخت.

به گزارش سرویس اقتصادی  راه آرمان؛ چندی پیش برخی از بازنشستگان آموزش و پرورش استان کرمان طی تماسی تلفنی با پایگاه خبری ما عنوان کردند؛ که در سال ۸۹ از صندوق بازنشستگان فرهنگیان استان کرمان که به عنوان شرکت تعاونی مسکن مقداری زمین را در دست داشته قطعه زمین‌هایی را خریداری کرده‌اند اما با اینکه پول کامل آن‌ها را پرداخته‌اند اما هنوز زمینی به آن‌ها اختصاص نیافته است.

محمد شجاعی یکی از متقاضیان به نماینده دیگر بازنشستگان در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان عنوان کرد: بعد از پیگیری‌های فراوان متوجه شده‌ایم که باید برای تصاحب زمین خود حتما مبلغی به میزان ۲۵۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم بنابراین خواستار رسانه‌ای شدن این موضوع هستیم.
 
تماس این مخاطبان سبب شد تا با مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان به گفتگو بنشینیم تا گره کور این مشکل را جویا شویم.

مسعود الهی مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار ما اذعان کرد: مدیران قبلی این صندوق هیچ کاری برای خریداران زمین انجام نداده بود و عملا همه چیز راکد مانده بود که با ورود بنده کارها رونق گرفت زیرا تا آن زمان فقط از متقاضیان هزینه دریافت شده بود و عملا زمینی در کار نبود.
 
وی تاکید کرد:  از سال ۱۳۹۵ که مدیرعامل شدم دنبال زمین بودیم تا بالاخره زمینی را  پیدا کردیم به مساحت ۱۱ هکتار که در کیلومتر ۱۴ محور هفت باغ قرار داشت و به نام خیریه «مولی‌الموحدین» بود اما با زمین میدان جاده هفت‌باغ تهاتر شده بود که هم اکنون مرکز اوتیسم در آن ایجاد شده است .
 
الهی اذعان کرد: زمین دوباره با خیریه جوادالائمه در ابتدای میدان اول هفت باغ تهاتر شد که وارد مذاکره با مدیرعامل این خیریه شدیم و زمینی را به ما نشان داد که طی آن عنوان شد که مساحت این زمین ۱۹ قطعه که به میزان  ۱۹ تا ۴۰ قصبی هستند با کاربری مسکونی و اسنادی که ارائه شد نشان از صحت گفته‌های مدیرعامل  وقت می‌داد.
 
مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان استان کرمان تاکید کرد: بعد از مشخص شدن صحت هویت زمین‌های خریداری شده با مدیرعامل شرکت هفت باغ به مکاتبه نشستیم  که به ما اعلام شد، طبق آخرین مصوبات استانداری وقت زمین‌ها باید ۷۵۰ متر و بر این اساس قطعه‌بندی شوند.
 
وی تاکید کرد: طبق دستورالعمل‌های جدید زمین‌ها را ۷۵۰ متری کرده و استعلامات ۱۳گانه  سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مختلف را نیز اخذ کردیم و به منطقه چهار شهرداری مراجعه کردیم که پروانه ساختمانی بگیریم که شهرداری اعلام کرد طبق نامه مدیرعامل هفت باغ به شهرداری این زمین ‌ها کاربری گردشگری دارند و عملا قابلیت مسکونی ندارند.
 
الهی اذعان کرد: مشکل کاربری نادرست زمین از مسکونی به گردشگری که به نامه مدیرعامل هفت باغ تدوین شده بود سبب شد تا در گرداب جلسات مختلف کارگروه رفع موانع قرار بگیریم و عملا کاری از پیش نرفت و حرف همه در کارگروه این بود چون محور گردشگری است پس  زمین‌ها قابلیت مسکونی نخواهد یافت.
 
مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان ادامه داد: در کارگروه اعلام کردیم زمین را با مستندات مسکونی خریداری کردیم و اگر تخلفی است باید به گردن کسانی باشد که در سال ۷۷ این زمین‌ها را در محور هفت باغ مسکونی اعلام کرده‌اند نه ما که خریدار هستیم.
 
وی ادامه داد: تلاش‌های ما تا چند ماه گذشته نتیجه نداد چون پولمان از جیب می‌رفت و زمینی هم نداشتیم، از این رو گفتیم «اشکال ندارد ما مسکونی نمی‌سازیم» همان ۷۵۰ متری گردشگری را به ما بدهید که باز هم گفتند؛ این امکان‌پدیز نیست زیرا  قانون تغییر کرده است و برای گردشگری باید متراژ زمین‌ها حتما هزار متری باشد.
 
مدیرعال شرکت تعاونی با بیان اینکه ما برای ۱۱ هکتار زمین دو تا سند «۱۸۸۸»و «۱۸۸۹»  فرعی ۷۱ به نام مسکن بازنشستگان کشوری استان کرمان دو تا سند تک برگ صادر شده است که قابلیت رویت دارند، گفت: وقتی به  نقطه اجبار رسیدیم تصمیم گرفتیم یه قطعه زمین جدید بخریم و متصل کنیم به این ۱۱ هکتار که زمین‌ها هزار متری شوند یعنی ۴۰ قصب زیرا زمین به میزان کافی برای متقاضیان وجود نداشت.
 
الهی تاکید کرد: در کنار ۱۱ هکتار سند خورده ما زمین به مساحت ۱۵ هکتار وجود داشت که متعلق به شرکت هفت‌باغ علوی بود، که از مدیر این شرکت خواستیم که پنج تا ۶ هکتار از این زمین را به ما بدهد تا بتوانیم زمین‌های به ظاهر ناقص را به ۴۰ قصب برسانیم اما به ما اعلام کردند که نمی توانیم زمین را ناقص کنیم یا همه ۱۵ هکتار را بخرید و یا هیچی که مجبور شدیم تمام آن را بخریم.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن با بیان اینکه ما در گذشته زمین‌ها را با یک دهم قیمت واقعی در سال ۸۸ به متقاضیان واگذار کرده بودیم و از سویی مجبور به خرید زمین جدید بودیم تا به متقضیان واگذار کنیم، گفت: از متقاضیان خواستیم که ما را همراهی کنند تا زمین را بتوانیم خریداری کنیم و سند را از حالت کل خارج و به صورت قطعه واگذار کنیم.
 
الهی ادامه داد: ۲۵۰متری جدید و قدرالسهمی که به شهرداری و هفت‌باغ باید بپردازیم برای هر نفر ۲۵۰ میلیون تومان اضافه می‌شد که به متقاضایان که عملا خریداران بودند، اعلام کردیم برای این ۱۰ قصب هزینه اضافه باید پرداخت کنید تا سند را به شما بدهیم اما متقاضیان مدعی هستند که قبلا پول زمین را داده‌اند و دیگر نباید پولی بپردازند.
 
وی با بیان اینکه هر قصب زمین در محور هفت باغ ۷۰ میلیون تومان است و ما به خریداران اعلام کردیم برای اینکه مشکل زمین‌ها هرچه سریعتر حل شود باید مبلغ ۲۵۰ میلیون را برای ۱۰ قصب پرداخت کنید، گفت: گرچه حتی این مبلغ هم با قیمت واقعی کاملا در تعارض است اما کسی همکاری نکرد و چک ما برگه شد و حساب‌های شخصی و کانون نیز بسته شد و مشکل ۴۰ نفری که متقاضی هستند حل نشد که علت عدم همکاری در این مرحله خود آنان بودند.

همین امر سبب شد تا طی یک مکالمه کوتاه با معاون عمرانی استاندار کرمان در خصوص این موضوع صحبت کنیم.

مصطفی‌ آیت‌الهی موسوی در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان به صراحت عنوان کرد: در خرید زمین شرکت تعاونی تخلف کرده‌ است و عملا زمین‌هایی که قابلیت مسکونی نداشته و گردشگری بوده‌اند را خریداری کرده‌اند و این مشکل حل نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راه آرمان؛ با این اوصاف به نظر می‌رسد نه کسانی که پول زمین‌ها را داده‌اند به زمینی می‌رسند و نه شرکت تعاونی در کارگروه‌های مختلف رفع موانع می‌تواند احقاق حقی بکند، اما سئوال اینجاست آیا با اینکه یک تعداد تخلف کرده‌اند حق مطلب در خصوص مردم و بخصوص بازنشستگان ادا می‌شود؟

گویا استان کرمان برای رفع موانع مسکن قصدی ندارد گره‌ای از هیچ کس باز کند نه از آنان(بازنشستگان آموزش و پرورش) که دو دهه پیش پول خرید زمین را داده‌اند و نه ۲۳ هزار مشترکی که در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده و تعدادی هزینه اولیه را نیز پرداخت کرده‌اند و مسکن تنها عاملی است که کرمان برای آن حتی تره‌ هم خورد نمی‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از