حالت تاریک
استاندار کرمان مطرح کرد:

شانه خالی‌کردن بانک‌ها از تعهدات طرح جوانی جمعیت

شانه خالی‌کردن بانک‌ها از تعهدات طرح جوانی جمعیت

استاندار کرمان گفت: برخی بانک‌ها از ارائه تسهیلات جوانی جمعیت به مردم امتناع می‌کنند و همین امر باعث شده تا مواردی از نارضایتی مردم گزارش شود.

به گزارش راه آرمان، صبح امروز ستاد جمعیت استان با حضور جمعی از مسئولان استانی در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.
در این نشست مریم‌السادات طباطبایی مدیر‌کل امور بانوان استانداری کرمان اظهار کرد: در حال حاضر با ابر‌بحران جمعیت مواجه هستیم و خوشبختانه استاندار کرمان توجه ویژه‌ای به این مسئله دارد.

 

وی افزود: متاسفانه برخی مسئولان استانی که حضور آنها در جلسات ستاد جمعیت حیاتی است، به این مساله اهمیت چندانی نمی‌دهند و حتی حاضر به شرکت در جلسات ستاد هم نیستند.

 

عدم اعطا تسهیلات توسط بانک‌ها، گلایه بزرگ مردم در مساله فرزندآوری

 

مدیر‌کل امور بانوان استانداری کرمان ابراز کرد: آموزش‌و‌پرورش و سازمان ورزش‌و‌جوانان استان دو دستگاه مهمی هستند که می‌تواند نقش موثری در فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت کشور داشته باشند، متاسفانه حضور مداومی در این جلسات ندارند.

 

طباطبایی تاکید کرد: بیشترین گلایه‌ای که از سمت مردم مطرح می‌شود مربوط به بانک‌ها است، متاسفانه بانک‌ها همکاری مناسبی در زمینه پرداخت تسهیلات ندارند و بعضا با رفتار ناشایشت موجب ناراحتی ارباب رجوع هم می‌شوند.

 

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از کارشناسان امور بهداشتی، ماماها و پزشکان ناخواسته و یا با غرض‌ورزی افرادی که برای مشاوره فرزندان به آنها مراجعه می‌کنند را منصرف کرده و خلاف سیاست‌های جمعیتی کشور حرکت می کنند.

 

لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی مناسب شکل گرفته و با متخلفان برخورد لازم صورت گیرد، چراکه فرصت برای جوان‌سازی جمعیت از دست می‌رود.

 

در ادامه این نشست مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان و کمیته امداد امام خمینی(ره) با ارائه گزارش‌کاری اقدامات خود را در زمینه افزایش نرخ باروری و جوان‌سازی جمعیت تشریح کردند.

 

مرکز ناباروری بشری، آماده ارائه خدمات به زوجین

 

در این راستا ناصرعسکری‌نژاد مدیر‌کل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تشریح کرد: این سازمان با راه‌اندازی مرکز ناباروری بشری اقدامات موثری برای درمان ناباروری زوجین انجام داده، تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ زوج نابارور در این مرکز نام‌نویسی کردند.

 

وی تاکید کرد: از این تعداد ۱۷۸ مورد مددجوی کمیته امداد و مابقی از سایر اقشار جامعه و عمدتاً از قشر ضعیف جامعه هستند، تاکنون ۶۲ مورد از این زوجین صاحب فرزند شدند و هدیه یک میلیون تومانی هم دریافت کردند.

 

محمد قاسمی، مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در ادامه این نشست آمار جمعیتی استان را اعلام کرد و افزود: در پایان شهریورماه ۱۴۰۲، جمعیت استان کرمان ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر است، ز این جمعیت ۱ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۱۳ نفر مردان بودند و ۱ میلیون ۶۶۲ هزار و ۵۹۲ نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

 

وی اظهار کرد: در کل کشور در سال ۱۴۰۱، ۱ میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۵ ولادت ثبت شده، که ۴۵ هزار و ۵۸۴ مورد از آنها مربوط به استان کرمان است.

 

قاسمی گفت: نرخ خام ولادت کشور ۱۲/۹ درصد و نرخ خام تولد استان کرمان ۱۳/۶ درصد است، استان کرمان با سهم ۴ درصدی رتبه نهم ولادت کشور را به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: در نرخ ولادت اکثر شهرستان‌های ما پایین‌تر از نرخ کشوری قرار دارند، شهرستان‌های زرند، عنبرآباد، فاریاب، ریگان، کرمان، نرماشیر، قلعه گنج، کهنوج و رودبار جنوب در رتبه ای بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند.

 

رودبار جنوب با نرخ باروری ۲۵/۲ درصد بیشترین نرخ باروری استان را دارد

 

وی افزود: شهرستان رودبار جنوب با نرخ باروری ۲۵/۲ درصد بیشترین نرخ باروری و کوهبنان با ۶ درصد کمترین نرخ باروری را داراست.
قاسمی خاطرنشان کرد: بیشترین زایمان ها در گروه سنی مادران ۳۰ تا ۳۴ سال بوده، میانگین سن زایمان در کشور ۳۰ سال و در استان کرمان ۲۹ سال است.

 

در پایان این نشست محمد‌مهدی فداکار استاندار کرمان اظهار کرد: لازمه رسیدن به اهداف جوانی جمعیت، انجام کار فرهنگی منسجم است، عدم حضور مدیران در این ستاد قابل قبول نیست و از طریق بازرسی استانداری پیگیری خواهد شد.

 

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می‌کنند، این مساله حتماً پیگیری می‌شود و تذکر لازم به این به آنها داده می‌شود، آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم در بحث جوانی جمعیت است که متاسفانه دو جلسه حاضر نشده است.

 

فداکار تاکید کرد: ساعت این جلسات باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که مدیران جنوب استان هم امکان حضور داشته باشند، نگرانی جدی در مورد جمعیت در کشور وجود دارد، به‌همین علت است که جوانی جمعیت و فرزندآوری مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

 

استاندار کرمان در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌های استان به تفکیک آمار، پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت را به استانداری ارائه کنند، چراکه مواردی از نارضایتی مردم عنوان شده است.

 

انتهای خبر/س

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از