حالت تاریک
شهرک‌های تخصصی خورشیدی کرمان معطل امضای مدیران؛

قابلیت ثروت‌آفرین خورشید که به چشم مدیران نمی‌آید

قابلیت ثروت‌آفرین خورشید که به چشم مدیران نمی‌آید

در حالی که استان کرمان مجوز پنج شهرک تخصصی خورشیدی را گرفته است اما هنوز برخی مدیران به بهانه‌های واهی از اجرای این نیروگاه‌های پاک سر باز می‌زنند.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ چند سالی است که کشور درگیر مشکلاتی در خصوص حامل‌های انرژی در مباحث صنعتی و دولتی است و در دو نوبت تَن و بدن تولید کنندگان کرمانی به واسطه نبود سوخت می‌لرزد، زیرا می‌دانند با آغاز پیک گرما با قطعی برق و یا با محدودیت مصرف روبه‌رو می‌شوند و با شروع فصل سرد در تأمین گاز دچار تعطیلی و یاتغییر شیفت‌های کاری و در برخی موارد مازوت سوزی خواهند شد.

 

گرچه برای تأمین گاز طبیعی جایگزینی به جز سوخت‌های فسیلی در حال حاضر وجود ندارد، اما برای برق راهکارهایی طراحی و ابداع شده که یکی از این راهکارها استفاده از برق جایگزین حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

استان کرمان به واسطه تعداد روزهای آفتابی بسیار زیادی که دارد مستعد اخذ برق از انرژی خورشید است زیرا طبق اعلام هواشناسی استان کرمان از 365 روز سال 360 روز آفتابی را دارد که این یعنی قابلیت ثروت‌آفرینی از نور خدادای خورشید، بنابراین شرکت‌های تولیدی به این فکر افتاده‌اند تا با سرمایه خود این مشکل کمبود برق را با انرژی پاک رفع کنند اما مشکلاتی آنان را خسته و ناامید کرده است.

یکی از نهادهایی که به دنبال ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی است، شرکت ‌شهرک‌های صنعتی استان کرمان است که مدیرعامل آن به شدت از همکاری نکردن دیگر دستگاه‌ها در اجرای این طرح صنعتی خورشیدی گلایه‌مند است.

 

حسین میجانی در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان با بیان اینکه ما در شرکت شهرک‌های صنعتی استان رسالتی به نام تأمین انرژی و تولید برق نداریم، عنوان کرد: ما در شهرک صنعتی شاهد این بودیم که تولید کننده ما دغدغه تأمین برق دارد بنابراین برای اینکه او بتواند به راحتی به امر تولید بپردازد ما تصمیم گرفتیم که شهرک صنعتی تخصصی خورشیدی را ایجاد کنیم.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان کرمان افزود: ما مجوز پنج شهرک تخصصی خورشیدی را از ریاست جمهور در سفرهای استانی به کرمان گرفته‌ایم که در پنج نقطه از استان ایجاد شود و در دل خود شهرک‌های صنعتی خودمان هم است.

 

وی به اولین مجوز اشاره کرد و گفت: شهرستان بافت با تمام سختی‌های که متحمل شدیم، الان در مرحله نقشه‌برداری و تأمین زیر ساخت‌هاست اما در دومین مجوز که شهرک تخصصی در شهرستان راین است ما هشت ماه  معطل مجوز محیط زیستی هستیم درحالی که پنل‌های خورشیدی اصلا هیچ آلایندگی ندارند.

 

میجانی سومین مجوز ساخت را در شهرستان رفسنجان عنوان کرد و گفت: متأسفانه این شهرک نیز با مشکلاتی روبه‌رو است که در کارگروه ستاد تسهیل استان هم عنوان شده است هم دغدغه شد و هم مورد گلایه استاندار هم بود، نامه مخالفت از ایجاد را شرکت آب ‌منطقه‌ای صادر کرده است و دلیل این نهاد نیز قرار گرفتن طرح در پهنه سیلابی دشتی است.

 

مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی استان کرمان با بیان اینکه ما دوستدار محیط زیست هستیم و علت اصلی هم استفاده از همین طبیعت برای تولید در بخش صنعت است، گفت: اگر این موضوعات رفع شود ما در 6 سال آینده قریب به دو هزار مگاوات برق پاک در استان تولید خواهیم کرد.

 

وی به دو مجوز نهایی اخذ شده برای ایجاد شهرک تخصصی خورشیدی اشاره کرد و گفت:  آخرین مجوز ما در شهرستان‌های سیرجان و بردسیر است که در این دو شهرستان سرعت کار خوب است و دچار مشکل خاصی نیستیم.

 

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان هم در ستاد تسهیل و در آخرین کارگروه رفع موانع تولید از برخورد ارگان‌هایی که مخالف رشد و توسعه انرژی پاک هستند گلایه کرد و گفت: چطور ممکن است یک پروژه را یک سرمایه‌گذار به صورت همزمان در دو استان کار را شروع کند اولی به مرحله بهره‌برداری برسد دومی هنوز در گیرودار بروکراسی‌های اداری باشد.

 

طبق گفته استاندار کرمان مجوز ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی در دو استان کرمان و یزد همزمان صادر شده است و یک سرمایه‌گذار هر دو پروژه را در مزایده برنده شده است که استان یزد در مرحله بهره‌برداری است اما در استان کرمان هنوز جانمایی، آب و محیط زیست سنگ‌اندازی می‌کنند.

 امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز در جمع فعالان اقتصادی عنوان کرد: مدیران سرمایه‌گذاران را با بروکراسی‌های اداری و دست‌اندازهای قانونی گرفتار می‌کنند و آنان را فراری می‌دهند مجوز ایجاد شهرک تخصصی خورشیدی از سوی ریاست جمهور صادر شده و اعتبارات لازم دیده شده اما برخی مدیران به بهانه‌های واهی از اجرای آن سرباز می‌زنند.

 

با این اوصاف به نظر می‌رسد حرکت خودجوش استان برای استفاده از انرژی پاک هنوز به ثمر ننشسته است و ادارات عزم راسخی برای به مدار وارد کردن شهرک‌های تخصصی خورشیدی که به نفع تولید و صنعت است، ندارند و گویی قلمشان  برای تولید انرژی پاک شکسته است و بر کاغذ موافقت نمی‌لغزد.

 

انتهای خبر/ طهماسبی

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از