حالت تاریک
کارشناس ارشد مطالعات زنان:

مادران شهدا تحصیل‌کردگان مکتب انسان‌ساز اسلام بودند

مادران شهدا تحصیل‌کردگان مکتب انسان‌ساز اسلام بودند

کارشناس ارشد مطالعات زنان گفت: همه مادرانی که بزرگان و شهدا را تربیت کردند در واقع تحصیل‌کرده مکتب کامل و انسان‌ساز اسلام بودند.

نجمه حسینی‌نژاد ‌‌ماهانی کارشناس ارشد مطالعات زنان در ارتباط با نقش زنان تحصیل‌کرده در تشکیل و تحکیم خانواده به خبرنگار راه آرمان گفت: قبل از پاسخ به این پرسش بهتر است در مورد تحکیم خانواده و اهمیت ویژه نهاد خانواده صحبت کنیم.

وی افزود: نهاد خانواده در همه الگوهای شکل‌‌گیری یک جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در واقع جامعه از کلنی‌های کوچکی تشکیل شده  که از اجتماع آنها خانواده تشکیل می‌شود.

کارشناس ارشد مطالعات زنان بیان کرد: خانواده‌ها در کنار یک‌دیگر جمع شده و در نهایت اجتماع را به‌وجود می‌آورد، اگر آرمان‌ها و هدف‌های این کلنی‌ها به گونه‌ای باشد که به هدف‌های جامعه نزدیک باشد، در این حالت اهداف جامعه سریع‌تر محقق می‌شوند.

حسینی‌نژاد ‌‌ماهانی تصریح کرد: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم، اهداف جامعه اسلامی در رابطه با خانواده سالم 1400 سال پیش تبیین شده و ساختار آن را در چهارچوبی به نام اسلام مشخص کرده است.

وی ادامه داد: هدف این است که در سایه دین خانواده با آرامش در کنار یک‌دیگر زندگی کنند، مصداق آیه ای از قرآن کریم که در آن می فرماید ما برای شما همسرانی آفریدیم که در کنار آنها به آرامش برسید.

کارشناس ارشد مطالعات زنان ابراز کرد: این آرامش باعث تحکیم خانواده، نشاط، پیشرفت و پویایی یک خانواده می‌شود، نقش زنان در تحقق این اهداف پر‌رنگ‌تر است چرا‌که عاطفه و احساسات بیشتری خداوند متعال در وجود یک زن قرار داده است.

حسینی‌نژاد‌‌ ماهانی یادآور شد: یک زن به دلیل وجود عاطفه و حس انسان‌دوستی بیشتری که خداوند در وجودش قرار داده است، نقش موثرتری در خانواده دارد، سرشت زنها به توحید نزدیک‌تر است.

وی اضافه کرد: در مطالعات اثبات شده زمانی که زنان می‌خواهند به اسلام روی بیاورند، گرایش آنها به پذیرش مذهب شیعه بیش از سنّی است و این امر به همین مساله باز می‌گردد که سرشت زنان به توحید نزدیک‌تر است.

کارشناس ارشد مطالعات زنان مطرح کرد: گرایش فرزند و همسر به سمت مادر و همسری که محبت بیشتری در سینه او به ودیعه نهاده شده، بیشتر است، اگر این مادر در آئین و مکتب اسلام رشد کرده باشد و زنی فهیده، عاقله و با درک بالا از شرایط فعلی جامعه و فرزند، همسر، دوستان و فضای مجازی باشد، راحت‌تر و با آرامش بیشتری می‌تواند سکان این کشتی را به ساحل نجات برساند.

حسینی‌نژاد‌‌ ماهانی اذعان کرد: زن تحصیل‌کرده یک مشاور کار‌کشته و دانا است، زمانی‌که همسر و فرزندان او برای حل مسئله‌ای مشورت می‌خواهند، به راحتی می‌تواند در سمت یک مشاور ظاهر شده و کمک‌کننده باشد.
وی افزود: با توجه به آسیب های موجود در فضای مجازی که ممکن است همسر و فرزندان را به خطر بیندازد، یک همسر تحصیل‌کرده می‌تواند ظرف وجودی آنها را از ایمان الهی و محبت خود سرشار کند تا این ظرف جای خالی نداشته باشد که فرد دیگری بخواهد آن را پر کند.

کارشناس ارشد مطالعات زنان عنوان کرد: اگر مادر نتواند به فرزند خود محبت کند، قطعا فرد دیگری این محبت را ابراز کرده، مشکلات و مسائل وحشتناکی را برای خانواده ایجاد می‌کند، همین امر در مورد همسران نیز صدق می‌کند و در نهایت ممکن است فرد دیگری به خانواده راه پیدا کرده و باعث متلاشی شدن آن شود.

حسینی‌نژاد‌‌ ماهانی اظهار کرد: بسیاری از مادران در گذشته تحصیل‌کرده نبودند اما فرزندانی به بزرگی امام خمینی(ره)، شهید مطهری و... تربیت کردند، اکنون میان تحصیل کرده بودن یا نبودن یک مادر تضاد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: باید گفت همه مادرانی که بزرگان ما را تربیت کردند در واقع تحصیل‌کرده مکتب کامل و انسان‌ساز اسلام بودند، منظور ما از تحصیل، تحصیلات دانشگاهی در یک خانواده کلاسیک نیست.

کارشناس ارشد مطالعات زنان در پایان خاطرنشان کرد: البته این نوع از تحصیلات با‌ توجه به پیشرفته شدن فضا و روی کار آمدن ابرا‌های جدید می‌تواند در کنار تحصیل مکتب اسلام، نقش به‌سزایی در تربیت فرزند و تحکیم بنیان خانواده ایفا کند.

انتهای خبر/س
 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از