حالت تاریک
رئیس اتاق‌بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان:

مدارس خلاقیت در کرمان راه‌اندازی شده‌اند

مدارس خلاقیت در کرمان راه‌اندازی شده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از ۱۰ دغدغه مهم فعالان اقتصادی استان کرمان بحث فقدان نیروی ماهر است در این راستا مدارس خلاقیت را راه‌اندازی کرده‌ایم.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در اولین کنسرسیوم اشتغال و فنی‌و‌حرفه‌ای که صبح امروز برگزار شد، عنوان کرد: اتاق بازرگانی بحث مهارت را به‌عنوان یکی از ضرورت‌های توسعه در استان کرمان مطرح کرده است و پژوهش‌های مهمی را در این زمینه در پرونده خود ثبت کرده‌است.

وی افزود: اگر به سمت کسب مهارت و تخصصی شدن حرکت کنیم ، فرصت اشتغال هم به نحو بهتری فراهم می‌شود و این در شرایطی‌ست که مجموعه‌های زیادی در مهارت‌آموزی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای فعال هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: با این وجود اما یکی از ۱٠ دغدغه مهم فعالان اقتصادی استان کرمان بحث فقدان نیروی ماهر است و این نشان می‌دهد این مجموعه‌ها موفق نبوده‌اند ضمن اینکه کشور از نبود نیروی ماهر رنج می‌برد این امر سبب بهره‌وری پایین در تولید هم شده است.

سیدمهدی طبیب زاده عنوان کرد: بررسی میدانی اتاق بازرگانی نشان می‌دهد دانشجویانی که مهارت کسب کرده بودند ۲۲ درصد شانس اشتغال بیشتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند که نشان می‌دهد، مهارت بسیار مهم است.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بیکاری در فارغ‌التحصیلان بسیار بالاست و بیشترین بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان و به ویژه خانم‌هاست، اضافه کرد: بر اساس آمار ارائه شده شغلی که ایجاد شده در شغل‌های انفرادی و خوداشتغالی بوده که پایدار نیستند.

وی افزود: ۷٠ درصد افرادی که در کرمان مشغول به‌کار شده‌اند، دیپلم و زیردیپلم بوده‌اند و هرچند ظرفیت اشتغال در استان فراوان است، اما ظرفیت اشتغال در رده‌های پائین قرار دارد و به آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز داریم از این رو باید نگرش به مهارت‌آموزی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای عوض شود.

طبیب‌زاده با بیان اینکه جامع‌ترین و کامل‌ترین مدرسه فنی و حرفه‌ای کشور در کرمان راه اندازی شد، افزود: خانواده‌ها دوست دارند بچه‌ها به سمت پزشکی و مهندسی بروند اما این نگاه باید تغییر کند پس ما باید مدرسه‌ای را ایجاد کنیم تا گرایش دانش‌آموزان به صنعت و ظرفیت استان‌ عوض شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بحث مهارت را به‌عنوان یکی از ضرورت‌های توسعه در استان کرمان مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم لزوماً اگر به سمت مهارت برویم، فرصت اشتغال هم به نحو بهتری فراهم می‌شود و این در شرایطی‌ست که مجموعه‌های زیادی در مهارت‌آموزی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای فعال هستند.

وی افزود: یکی از ۱۰ دغدغه مهم فعالان اقتصادی استان کرمان بحث فقدان نیروی ماهر است و این نشان می‌دهد این مجموعه‌ها موفق نبوده‌اند و کشور از نبود نیروی ماهر رنج می‌برد و در نتیجه بهره‌بری هم پایین است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: بررسی میدانی اتاق بازرگانی نشان می‌دهد دانشجویانی که مهارت کسب کرده بودند ۲۲ درصد شانس اشتغال بیشتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند بنابراین مهارت بسیار مهم است.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه بیکاری در فارغ‌التحصیلان بسیار بالاست و بیشترین بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان و به ویژه خانم‌هاست، اضافه کرد: بر اساس آمار ارائه شده شغلی که ایجاد شده در شغل‌های انفرادی و خوداشتغالی بوده که پایدار نیستند.

وی افزود: ۷۰ درصد افرادی که در کرمان مشغول به‌کار شده‌اند و دیپلم زیردیپلم بوده‌اند و هرچند ظرفیت اشتغال در استان فراوان است، اما ظرفیت اشتغال در رده‌های پایین است و به آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز داریم از این رو باید نگرش به مهارت‌آموزی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای عوض شود.

طبیب‌زاده ادامه داد: لازم است تا بچه‌ها از متوسطه وارد طرح مدارس خلاقیت که به تازگی راه‌اندازی شده‌، شوند، ما ۴۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق مختلف را استعدادیابی و آموزش دادیم و در گروه‌های تیمی کار کردند اما کرونا متوقف کرد و باید دوباره شروع کرد و گرایش و نگرش را به آموزش فنی و حرفه‌ای تغییر داد.

رئیس اتاق بازرگانی اذعان کرد: سامانه فرصت را طراحی کردیم که امکان عرضه و تقاضای نیرو را فراهم می‌کند، توانمندی و نیروهای فارغ‌التحصیل را ارائه می‌کنند و صنعت هم نیازهایش را می‌گوید و سامانه امر تبادل بین رشته‌های مورد نیاز صنعت و دانشگاه را فراهم می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر طرح جامع مهارت‌آموزی تهیه شده و تقسیم کار صورت گیرد و امکانات کشور به کار گرفته شود رشد خوبی را تجربه خواهیم کرد، زیرا کشور به طور جدی از فقدان نیروی ماهر رنج می‌برد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از