حالت تاریک
مدیرکل تعاون کارورفاه‌اجتماعی استان کرمان خبر داد:

کاهش هفت‌دهم درصدی نرخ بیکاری در استان کرمان

کاهش هفت‌دهم درصدی نرخ بیکاری در استان کرمان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در حالی که میانگین نرخ بیکاری در کشور ۷/۹ درصد است اما نرخ بیکاری استان کرمان از میانگین کشوری پائین‌تر آمده است

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمان در پایان تابستان ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته از ۸/۱ درصد به ۷/۴ درصد رسیده و هفت دهم درصد کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان در تشریح این آمار عنوان کرد: میانگین نرخ بیکاری در کشور ۷/۹ درصد است اما نرخ بیکاری استان کرمان از میانگین کشوری پائین‌تر آمده است و استان کرمان در جایگاه چهاردهم کشور قرار گرفته است.

مجتبی مصباح ادامه داد: ما شاهد هستیم که مشارکت اقتصادی مردم کرمان از ۴۰ درصد به ۳۹/۷ درصد کاهش یافته است در حالی که میانگین کشوری ۴۱/۶ درصد است.

وی مدعی شد: در حوزه سامانه رصد در سطح استان ۶۵ درصد اجرای عملکرد بوده است و نظارت بر این سامانه حتی در نرخ بیکاری نیز اثر گذار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتمای استان کرمان تأکید کرد: ام‌المصائب کشور بیکاری است و ریشه تمام مشکلات موجود در کشور نشأت گرفته از بیکاری است و برای رفع آن نیاز به ایجاد اتاق جنگ اشتغال در استان الزامی است.

مصباح یکی از بزرگترین مشکلات بخش اشتغال‌زایی را منابع بانکی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در طی هفت ماه گذشته استفاده از این منابع تنها ۲۱ درصد بوده است که این آمار نسبت به استان‌های دیگر بسیار ناچیز است.

وی افزود: بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات در مسیر اشتغال‌زایی هستند که لازم است مشکلات بین دستگاه‌های مجری و بانک‌ها تسهیل شود تا میزان تعهد اشتغال استان به رقم واقعی خود نزدیک شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اذعان کرد:  ایجاد شرکت تعاونی‌هایی که مردم محور هستند، ضمن رشد مشارکت اقتصادی سبب ایجاد اشتغال و افزایش تولید می‌شوند  که می‌تواند در مساجد، تکایا و حتی خیریه‌ها شکل بگیرد  و عامل درآمد زایی شوند.

مصباح با بیان اینکه بیش از ۵۹ درصد تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۲ محقق شده است، گفت: تاکنون ۴۶ هزار و ۱۴۸ نفر تعهد اشتغال استان و ۲۷ هزار و ۵۸ نفر تعهد سالانه اشتغال و ۲۷ هزار و ۵۸ نفر شغل جدید (سامانه رصد اشتغال) را ثبت کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سطح استان کرمان پنج هزار و ۸۵۶ تعاونی فعال هستند که بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند و سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم در این تعاونی‌ها شاغل هستند.

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از