حالت تاریک
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:

۷۰ هزار بافنده ظرفیتی که نیازمند احیاء است

۷۰ هزار بافنده ظرفیتی که نیازمند احیاء است

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در استان کرمان حدود ۷۰ هزار بافنده دراستان کرمان وجود دارد که ۵۰ هزار نفر کارت آنها دارای کارت بافندگی هستند که باید برای رغبت به بافندگی چاره اندیشی کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان سومین جلسه کمیته احیاء فرش دست‌باف استان کرمان به ریاست محمد مهدی فداکار استاندار کرمان و با حضور فرحنازارفع رئیس مرکز ملی فرش ایران و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.

مشکلات  ۴۰ ساله حوزه فرش دست باف که حل نمی‌شوند


سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست تخصصی حوزه فرش دست باف عنوان کرد: ۴۰ سال است که مشکلات حوزه فرش دست باف حل نشده است و نمی‌دانیم چرا حل نمی‌شوند بااینکه بارها مصوبات فراوانی برای آنها نوشته شده است اما هرگز به منصه اجرا گذاشته نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان عنوان کرد: متأسفانه فرش استان کرمان جزو اولویت‌های دسته چندم است در حالی که این عرصه از اولویت اول و اصلی بوده است و کرمان را به فرش آن می‌شناختند بنابراین امیدواریم یک آسیب‌شناسی صورت گیرد که چرا صنعت فرش ناموفق است و مرتب جلسه و همایش برگزار می‌کنیم اما مشکلی از این صنعت حل نمی‌شود و عملا مصوبات اصلا اجرائی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه صنعت فرش و صنایع دستی از معافیت مالیات ارزی برخوردار شده‌اند، گفت: اتاق باز گانی استان در حوزه فرش تلاش‌های زیادی را به صورت علمی و پژوهشی کار کرده است و برای ترمیم و بازسازی موزه فرش هم در برخی مراحل جلو رفته است اما هنوز این بخش در تملک دولت بوده و تبدیل به چالشی است که رفع نشده است.

مهدی حسینی‌نژاد مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه این جلسه عنوان کرد: صنعت فرش کرمان قدمت زیادی دارد و به عنوان برند جهانی مطرح است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه فرش از جمله بیمه قالی‌بافان و ... به لزوم ارائه راهکارهایی در خصوص رفع مشکلات این عرصه اشاره و تصریح کرد: در استان کرمان حدود ۷۰ هزار بافنده دراستان کرمان وجود دارد که ۵۰ هزار نفر کارت آنها دارای کارت بافندگی هستند و از این تعداد ۱۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، عشایری و روستایی هستند که باید برای رغبت به بافت و عرصه قال بافی آنان چاره‌اندیشی کرد.


محمد رضا بهرامی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان در این جلسه عنوان کرد: کرمان به عنوان خاستگاه فرش دست‌باف جایگاه خوبی نداردف در حالی که کرمان مهد قالی است وشرکت فرش نماد آن است.

وی تأکید کرد: انتظار داریم شرکت فرش به عنوان موزه در اختیار کمیسیون گردشگری قرار گیرد تا ضمن رشد جنبه توریستی آن، بعد اقتصادی و درآمد زایی در سایه اشتغال را هم پیدا کنند.

 

چالشی به نام بیمه برای بی‌رغبتی در بافندگی فرش  


مهدی پور مهی‌آبادی رئیس شرکت فرش ایران در ادامه این جلسه مطرح کرد: بیمه بافندگی چالشی است برای ورود بافندگان در این عرصه بی‌رغبتی ایجاد می‌کند.

وی اذعان کرد: هزینه‌های گران حق بیمه سبب شده است که کارفرمایان عملا خیزشی برای راه‌اندازی کارگاه‌ها نداشته باشند زیرا برای کارفرمای این صنعت صرفه اقتصادی ندارد و انگیزه راه‌اندازی کارگاه را ناخواسته از بین می‌برد.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در خصوص احیاء موزه شرکت فرش نیز توضیح داد: با بیان اینکه در سال گذشته تلاش زیادی برای مجموعه موزه فرش صورت گرفت و عملا برخی قسمت‌های آن احیاء شده است اما هنوز جای کار زیادی دارد.

وی ادامه داد: ما توانستیم بخشی را که نمایه صنعت فرش در ساخت مواد اولیه همچون پاتیل رنگ، پشم و غیره را که باید به عنوان موزه باشد احیاء کنیم اما در شرکت فرش هم ساختمانی وجود دارد که می‌تواند احیاء شود و برای کارگاه مورد استفاده گیرد، ضمن اینکه راه‌اندازی آن می‌تواند سبب تولید فرش شود و قابلیت نصب ۳۰ دار قالی هم در آن وجود دارد.

 انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از