حالت تاریک

کشف آتش، خلق قصه

کشف آتش، خلق قصه

رویکرد قصه‌های نوین در قصه‌گویی از سوی یدالله آقاعباسی برای مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان تشریح شد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل کانون استان کرمان؛ یدالله آقاعباسی بازیگر، کارگردان، مولف، مترجم و دکترای ادبیات نمایشی برای مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون استان «چطور باید قصه گفت» را تشریح کرد.

 

عباسی ابتدا قصه را صدای درونی و فرهنگ ملت‌ها معرفی و بیان کرد: اگر قصه آزمایشگاه زندگی باشد ورود به آن با دانایی انسان را به عرش می‌رساند و اگر با جهل به آن وارد شویم به ظلمات خواهیم رسید.

 

وی بهترین راه ورود به دنیای کودکی را قصه دانست و افزود: با کشف آتش بشر اولیه روز را طولانی‌تر کرد و این زمان اضافه باید صرف کار تازه‌ای می‌شد و قصه‌گویی متولد شد. گفتن از اینکه امروز چه کردیم قصه را خلق کرد و اینکه فردا چه‌کاری می‌خواهیم انجام دهیم و فکر فردا حوزه نمایش را ایجاد کرد.

 

این در حالی است که، مدرس کارگاه‌های نمایش خلاق در ادامه تفاوت داستان و قصه گفت: عناصر داستان چون شخصیت، دیدگاه، عمل داستانی، بالا، پایین، شروع و پایان باید در قصه هم رعایت شوند ولی رابطه منطقی و علی و معلولی در داستان قوی‌تر است و قصه شگفتانه‌ها و اتفاقات غیرواقعی بیشتری دارد.

 

آقاعباسی در ادامه بیان کرد: گفتگو در قصه می‌تواند سنگینی قصه را کم، حوادث، عمل و عکس‌العمل و اطلاعات را وارد کند.

 

همچنین کارشناس مهمان این نشست مجازی انواع قصه‌گویی یعنی نقالانه، قومی و آداب و رسوم، فرهنگ و فولکلور، تکرارشونده یا زنجیره‌ای، قصه‌های حیوانی، شگفت‌انگیز، واقعی، مذهبی، تماشاخانه‌ای، کلاسی و کتابخانه‌ی را با ذکر نمونه تشریح کرد.

 

در مبحث بعدی او ابزارها را امتداد توانایی بدن دانست و اضافه کرد: ابزار کاربرد تجمل و زیبایی ندارند و باید در خدمت قصه‌گو باشند.

 

ارائه تمریناتی برای تقویت برد و حجم صدا و هماهنگی ذهن و زبان و همچنین رفع تنش‌های عصبی برای قصه‌گو پایان بخش این نشست آموزشی قصه‌گویی با تدریس یدالله آقاعباسی بود.

 

انتهای خبر/م

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از