حالت تاریک
مدیرعامل نادین رویش کارمانیا:

اولین تولید کننده کود بایوپروداکت از کرم‌میلورم هستیم

اولین تولید کننده کود بایوپروداکت از کرم‌میلورم هستیم

مدیرعامل نادین رویش کارمانیا گفت: کودهای بیولوژیک می‌توانند با هزینه کم به بهترین شکل به افزایش حاصل‌خیزی خاک کمک کنند.

 لاله یزدان‌پناه گوهرریزی در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان که پروش‌دهنده کرم میلورم و تولیدکننده انواع کود بایو پروداکت گیاهی است، گفت: در شرایطی که تولید نهاده‌های دامی به خصوص در عرصه ماکیان، آبزیان و طیور به واسطه خشکسالی و کم آبی سخت شده است اما تولید یک ماده غذایی با پروتئین بالا می‌توانست موثر باشد بنابراین پرورش کرم میلورم بهترین گزینه است.

مدیرعامل شرکت نادین روش کارمانیا با بیان اینکه از سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز کردیم، افزود: در راستای تولید لارو میلورم جهت خوراک دام و طوی و آبزیان و همچنین تولید کود ارگانیک حاصله از پرورش لارو میلورم با افزودن ماده‌ای در محصولات کار خود را آغاز کردیم و تا کنون توانسته‌ایم تعدادی از محصولات خود را از جمله خوراک آبزیان و مدل‌های مختلف بسته‌بندی کود را وارد بازار کنیم.

 وی افزود: تولید میلورم جهت تغذیه دام، طیور و آبزیان، با توجه به کمبود منابع پروتئینی در جیره‌های خوراکی بهترین گزینه در شرایطی است که یافتن منبع غنی از پروتئین در ایران غیر ممکن است بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای این صنعت باشد.

یزدان پناه ادامه داد: بیشترین درآمد میلورم یا سوسک سایه یک محصول جانوری پر از پروتئین است که بالای ۵۰ درصد حجم هر کرم در حالت زنده پروتئین  و زمانی که خشک می شود این حجم ۱۰۰ درصد تبدیل به پروتئین می‌شود بنابراین منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود.

مدیرعامل نادین رویش کارمانیا افزود: کرم میل‌ورم در حقیقت لارو سوسک سیاه به نام سوسک تاریکی (darkling beetle) است که با نام کرم آرد هم شناخته می‌شود ، این کرم فاقد هرگونه بیماری و انگل است؛ بنابراین می‌توانید از آن در شکل‌های خشک و زنده به عنوان یک مکمل غذایی استفاده کنید، مصرف این کرم به‌طورمعمول برای جانوران در نظر گرفته شده؛ اما به دلیل داشتن مقدار پروتئین بالا، گاهی اوقات مورد استفاده انسان نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد : میل ورم از آن دست موجوداتی بوده که پرورش آن رو به افزایش ولی مردم درباره خواص و مزیت های این نوع ماده غذایی جانداران اطلاعاتی ندارند.

گوهرریزی به خواص کرم میل ورم  مربوط به ارزش غذایی و مواد معدنی مورد مصرف کرم اشاره کرد و گفت: استفاده از این حشره در غذای جانوران و انسان‌ها، سبب ورود انواع ویتامین و مواد معدنی به بدن می‌شود، مثلا ویتامین B۵، B۶، B۱۱، B۱۲، A، E یا مواد معدنی چون آهن، روی، منگنز، مس و سلنیوم را می‌توان نام برد.

وی از ارزش غذایی میل ورم زنده نیز یاد کرد و گفت : کرم میل ورم به صورت زنده حاوی ۲۰% پروتئین، ۱۳% چربی، ۲% فیبر و ۶۲% رطوبت (آب) وارزش غذایی میل ورم خشک شده؛حاوی ۵۳% پروتئین، ۲۸% چربی، ۶% فیبر و ۵% رطوبت (آب) که دانستن ارزش غذایی و فواید خوراکی ها برای بیشتر مردم جذاب است.



 مدیرعامل شرکت نادین رویش کارمانیا تاکید کرد: ارزش غذایی این حشره تنها به پروتئین محدود نمی‌شود و می‌توان به موارد دیگری چون کربوهیدرات و چربی نیز اشاره کرد که همین موضوع، سبب شده است در بسیاری از کشورهای آسیایی، به‌ویژه جنوب شرقی آسیا از کرم میل ورم به عنوان خوراکی برای انسان ها  استفاده شود.

وی ادامه داد: کود زیستی (بیولوژیک) برای افزایش باروری خاک مفید است که عنصر اصلی این محصول باکتری سودوموناسفلورسنس (Pseudomonas fluorescens) یکی از شناخته شده‌ترین انواع باکتری‌های PGPR است که تاثیر چشمگیری در افزایش قابلیت جذب فسفر و سایر عناصر ریز مغذی دارد و از همین میلور تولید می‌شود.

یزدان پناه گوهرریزی اذعان کرد: بر خلاف کودهای شیمیایی که علاوه بر داشتن قیمت و هزینه بالای تولید، دارای تاثیر مخرب بر سلامت و جمعیت میکروبی خاک هستند، کودهای بیولوژیک می‌توانند با هزینه کم به بهترین شکل به افزایش حاصل‌خیزی خاک کمک کنند.

 مدیرعامل شرکت نادین رویش کارمانیا خاطر نشان کرد: تولید کننده کود بایوپروداکت گیاهی هستیم که این محصول در بازار به نام دکتر بایو شناخته می‌شود و از اولین تولیدکنندگان این محصول در راستای کشاورزی سبز محسوب می‌شویم.

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از