حالت تاریک
در پانزدهمین کارگروه رفع موانع تولید چه گذشت؟

از سنگ‌اندازی شرکت آب تا نارضایتی استاندار

از سنگ‌اندازی شرکت آب تا نارضایتی استاندار

در حالی که استان یزد توانسته طرح شهرک تخصصی خورشیدی خود را به مرحله بهره‌برداری برساند مدیران آب استان مجوز لازم برای اجرای طرح را هنوز به پیمانکار مشترک نداده‌اند.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان صبح امروز پانزدهمین کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان به ریاست استاندار، دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با حضور معاونین اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری و همه مدیران اجرایی استان در محل سالن پیامبراعظم استانداری کرمان برگزار شد.
 
کارگروه رفع موانع تولید معمولا زمانی در استانداری برگزار می‌شود که گره از کار برخی واحدها در سازمان صمت رفع نشده یا کور گره‌ای بر مانع قبلی زده شده باشد که حضور استاندار و معاون اقتصادی در جلسه موجب سرخط شدن مدیران شده و گره‌ها یکی پس از دیگری باز یا برای بررسی بیشتر ارجاع می‌شوند.
 
۲۹ دستور کار امروزدر این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد برخی موافقت، برخی برگشت داده شد و البته رفع برخی مشروط به عضویت صنعت مورد نظر در سامانه ستادی ارتباط واحدهای کوچک با بزرگ شد.
 کارگروه رفع موانع گرچه با آرامش شروع به کار کرد اما برخی طرح‌ها خشم استاندار را حتی تا قضایی کردن برخی مدیران برانگیخت.
 
یکی از مباحث مورد مناقشه که به کمیسیون رفع موانع تولید آمد، شرکت تعاونی پسته رفسنجان بود که بعد از چند سال رکود کاری و تملک ملک از سوی بانک در مرحله نقل و انتقالات به سازمان تامین اجتماعی رسیده بود که باید تائیدیه‌ای را در عدم بدهی به این سازمان صادر می‌کرد اما مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان عنوان کرد؛ که شرکت طی پنج سال گذشته از همکاری با حسابرسان سازمان سر باز زده و ما نمی‌توانیم این تائیدیه را صادر کنیم.
 
آنچه مشهود بود؛ گرچه بحث تفسیر قانون و بخشنامه در این مسیر وجود داشت اما شرکت باید برای حسابرسی با سازمان طی پنج سال گذشته همکاری کند و دفاتر مالی خود را در اختیار سازمان قرار دهد.
 
 درحالی که برخی مدعی بودند؛ سازمان تامین اجتماعی قصد سرکشی غیرقانونی به دفاتر مالی شرکت‌ها را دارد، اما استاندار کرمان تاکید کرد؛ سازمان تامین اجتماعی خودش قانون‌گذار است پس کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد بنابراین شرکت باید همکاری لازم را انجام دهد.
 
موضوع دیگری که بیشترین بحث را به خود اختصاص داده بود حفر چاهی بود که شرکت شهرک‌های صنعتی رایگان برای مردم شهرستان رفسنجان حفر کرده بود و  شرکت آب درخواست هزینه حق‌النظاره برای این چاه را داشت.
 
استاندار کرمان این‌بار نیز در برابر شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد: شرکت تهاتر کند و گره را از کار این چاه باز کند و حق‌النظاره را نگیرد ولی استانداری از یک درصد سهم حق فروش معادن شرکت آب را یاری خواهد کرد.
 
در ادامه جلسه موضوع به طرح‌های توسعه‌ای که سرمایه‌گذار دارند و پیمانکار آنها نیز مشخص است اما دستگاه‌های اجرایی گره بر رشد و اجرای توسعه می‌اندازند، رسید که این موضوع دیگری بود تا استاندار کرمان را به خشم آورد.
 
یکی از طرح‌هایی که به کمیسیون رفع موانع تولید امروز آورده شده بود، طرح احداث شهرک تخصصی خورشیدی رفسنجان بود، که با آب منطقه‌ای در تعارض قرار گرفته بود، زیرا شرکت آب ‌مدعی بود ۱۵۰۰ هکتاری که به این طرح واگذار شده در پهنه «سیلاب دشتی» رفسنجان قرار دارد و باید مشاور بگیرد تا اقدامات لازم را انجام دهد بعد ما مجوز احداث دهیم.
 
محمدمهدی فداکار در پاسخ به مدیر آب استان  با بیان این امر که در استان کرمان جایی را پیدا کنید که در پهنه سیلاب نباشد!، عنوان کرد: مردم را مسخره کرده‌ایم؟؟؟ چرا اجازه اجرای طرح‌های توسعه‌ای که سرمایه‌گذار دارد، پیمانکارش مشخص است و نیاز استان هست، را نمی‌دهید؟ ما همین امروز از سوی شرکت ساتبای وزارت‌خانه نامه دریافت کردیم که طرح یزد این سرمایه‌گذار در مرحله بهره‌برداری است ولی کرمان هنوز اندر خم یک کوچه است.
 
استاندار کرمان عنوان کرد: سرمایه‌گذار ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی یک پیمانکار را برای اجرای طرح در دو شهر کرمان و یزد تعیین کرده است که در یزد ۴/۵ مگاوات و در کرمان ۱۰ مگاوات را ایجاد کند اما یزد تمام شده و کرمان هنوز قدمی برنداشته است.
 
مدیرآب استان عنوان کرد: ما مخالف نیستیم فقط طرح در پهنه سیلاب است.
 
استاندار در پاسخ به این مدیر تاکید کرد: نیروگاهی که نیازی به هیچ سازه‌ای ندارد و حتی دیوار هم نباید بکشد و فقط پنل‌های خودش را باید بچیند که اگر سیل آمد راحت می‌تواند جابجا کند و یا بعد از خرابی جایگزین کند، چه نیازی به گرفتن مشاور و پرداخت هزینه میلیونی دارد؟؟؟ این فقط گره بی‌خودی است، که زده شده است.
 
محمدمهدی فداکار عنوان کرد: نیاز استان به برق الزامی است و اجرای طرح باید طی یک هفته شروع به کار کند و نباید فراموش کرد که در ۱۵هزار هکتار،  هزاروصد مگاوات برق تولید می‌شود و این عدد قابل توجهی است، بنابراین چنانچه بعد از یک هفته مجوز صادر نشود پرونده را به دادستانی ارجاع خواهیم کرد تا مدیران پاسخ کم‌کاری خود را بدهند.
 
آخرین موضوعی که بسیار مورد توجه بود، همکاری نداشتن صنایع بزرگ با صنایع پایین دستی و کوچک در سطح استان بود.
حسین میجانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با بیان اینکه ما ستادی را برای همکاری واحدهای کوچک با صنایع بزرگ تشکیل داده‌ایم و سامانه‌ای هم برای تسهیل راه‌اندازی شده است، متاسفانه به جز دو شرکت صنایع مس شهید باهنر و ذوب آهن که از ابتدای کار با ما بودند، هیچ شرکت بزرگی اعم از گل‌گهر، صنایع فولادی و مس عضو این سامانه نشده‎اند.
 
محمدمهدی فداکار به مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت روکرد و گفت: ظرف ۲۰ روز کاری باید صنایع بزرگ عضو این سامانه شوند که اگر این اتفاق رخ ندهد عملا استان برای رفع موانع کاری و تولیدی آنها هیچ قدمی حق ندارد، بردارد.
 
آخرین موضوعی که خارج از کارگروه از سوی اتاق اصناف کرمان و صنف تجهیزات پزشکی مطرح شد، بحث گرفتن مجوز فروش برخی تجهیزات پزشکی از این صنف بود که گویی تصمیماتی در وزارت‌خانه گرفته می‌شود که  سبب شده تا ریشه این صنف را بخشکاند.
 
محسن ربیعی رئیس اتاق اصناف کرمان عنوان کرد: در برخی لوازم و تجهیزات پزشکی مانند نوار قند خون عرصه فروش به داروخانه ها واگذار شده است و عملا شرکت‌های سازنده از فروش به صنوف تجهیزات پزشکی طبق نامه وزارت خانه امتناع می‌کنند.
 
مهدی احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز ضمن تائید این موضوع گفت: متاسفانه این اتفاق درحال رخ دادن است و پیشنهاد از سوی انجمن داروسازان به وزارت‌خانه ارسال شده که مورد تصویب قرار گرفته است.
 
استاندار کرمان با بیان اینکه طرح پیشنهادی مورد ارائه به وزارت‌خانه را صنف تجهیزات پزشکی برای ما بیاورند تا به کشور اعلام کنیم، گفت: تا پایان سال باید طبق گذشته نوار قندخون به صنوف داده شود و این از سوی استان به نمایندگان تولید و فروش داخل استان اعلام خواهد شد.
 
انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از