حالت تاریک
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان کرمان:

تایمر 2ساله تحویل واحد‌های بلدالأمین روشن شد

تایمر 2ساله تحویل واحد‌های بلدالأمین روشن شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان کرمان گفت: اگر مشکلات تأمین مواد اولیه رفع شود ۲۴ ماهه واحدهای فاز دو و سه پرژه شهید سلیمانی را تحویل می‎‌دهیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان کرمان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از صبر متقاضیان پروژه ۴هزار واحدی شهید سلیمانی که از سال ۹۸ همراه شده‌اند و اولین اورده خود را برای این طرح بلوکه کردند ، تشکر کرد و گفت: انصافا استاندار کرمان در این پروژه ما را یاری کرد و مردم نیز صبر را پیشه خود کردند اما امروز چرخ این پروژه بر روی ریل سرعت گرفته است.


محمدعلی روح اللهی به پیگیری رسانه‌ها در خصوص این پروژه را مثبت قلمداد کرد و افزود: اقداماتی که طی سه ماه گذشته انجام شده است و گره‌هائی که باز شده است و حرکت روبه جلوی پروژه حاصل مطالبه و پیگیری خبرنگاران است.


وی ادامه داد: ستاد اجرایی به واسطه رسالتی که دارد در سال ۹۷ همراه با راه و شهر سازی تصمیم گرفت تا ۵۰ هزار واحد مسکونی را در کل کشور بسازد و سال‌های اول بسیار خرسند بودیم از این روند که کرمانی‌ها همت کردند وپیش‌قراول شدند بنابراین ۶۴ هکتار از املاک تحت اختیار این ستاد به این طرح، در حالی که مشکل زمین وجود داشت، اختصاص یافت.


روح‌اللهی استارت پروژه ۴هزار و ۲۰۰ واحدی مزین به نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از سال ۹۷ اعلام کرد و گفت: زمین ۶۴ هکتاری در ابتدا زراعی بود و عملا کاربری غیرمسکونی داشت و مدت زمان زیادی را برای تغییر کاربری از دست داد اما تمای سرانه‌های زیر ساختی آن در این ۶۴ هکتار دیده شد.


مدیرکل ستاد اجرائی فرمان امام (ره)دلادل تأخیر پیشرفت در این پروژه را برشمرد و گفت: ااولین علت کرونا بود که در سال ۹۸ شروع شد و عملا دوسال ما را درگیر دیگر مسائل کرد و عملاً هیچ فعالیتی نتوانستیم انجام دهیم و پروژه قفل شد .

وی دومین مورد از علت‌های کندی پیشرفت در پروژه ۴هزار واحدی سپهبد سلیمانی را زراعی بودن زمین نام برد و گفت: به علت آبیاری، فرسایش خاک و حضور قنواتی که در زیر زمین بود، مطالعات اولیه نشان داد که جانمایی برای اجرای پروزه آماده و درست نیست پس به مسئله تحکیم بستر وارد شدیم.


روح‌اللهی اذعان کرد: در مسیر تحکیم بستر ما هم مجبور بودیم بتن ریزی سطحی انجام دهیم و هم اینکه در برخی از قسمت‌ها برای فونداسیون اولیه لازم بود تا چاه‌هایی را به عمق ۱۰ متر حفر کنیم تا بستر و اسکلت مستحکم شوند تا با زلزله و سیل ساختمان فرو نریزد که این امر نیز زمان‌بر بود.


مدیرکل ستاد اجرائی فرمان امام(ره) سومین علت تأخیر را قیمت‌گذاری غیر اصولی عنوان کرد و گفت: زمانی که ما طرح را شروع کردیم، پیمانکار برای ساخت هر واحد با قیمت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر یک متر مربع بوده مطالبه کرده بود اما الان افزایش قیمت‌های مصالح چند برابری بوده است و عملا صرفه اقتصادی و انگیزه ادامه حرکت برای پیمانکار وجود ندارد ندارد.


وی ادامه داد: بنابراین افزایش قیمت‌ها اعم از مصالح، کارگر و غیره.. سبب شد تا در پروژه پیشرفت خاصی وجود نداشت اما در حال حاضر ما مبالغی را از خود ستاد اجرایی تزریق کرده‌ایم ضمن اینکه تا کنون ۱۴۳۰ تا پروانه نیز صادر شده است و حق بیمه کارگران ساختمانی که به یکباره افزایش یافت و هزینه سنگینی را بر ما تحمیل کرد را هم پرداخته‌ایم.


روح‌اللهی زمانبندی پروژه را تشریح کرد و گفت: پیمانکار پروژه در دو فاز دو و سه که با شرکت مپنا قرار داد منعقد کرده برنامه زمانبندی را از آورده اولیه متقاضی تا انجام کار و تحویل به متقاضی را ۲۴ ماهه عنوان کرده است اما مستلزم مسائلی است که باید حل شود.


مدیر کل ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در استان کرمان در خصوص ثبت نام‌ها در این فازها گفت: تا کنون سه هزار نفر ثبت نام کردند در حال حاضر سه فاز را شروع کردیم و فاز چهارم را هم شروع کردند که متقاضیان برای فاز یک و دو ۵۰ تا ۸۰ میلیون آورده اولیه داشتند، اما فاز سه نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان آورده داشته و علت این عدم بالانس در میزان آورده، پیشرفت کار بوده است.


وی افزود: مبلغی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان هم ستاد اجرایی امام (ره) به این پروژه تزریق کرده است تا کار با سرعت بیشتری انجام شود گرچه در این پروزه ما متحمل ضرر هم بوده‌ایم که بتن ریزی بی‌کیفیت، برداشتن آن و جایگزین شدن با بتنی قوی‌تر هم پروژه را عقب انداخت و هم ضرر وارد کرد اما مهم ساخت بنایی مقاوم است.


روح‌اللهی تأکید کرد: با حرکت‌های عادی و خواب آلود نمی شود، کارهای بزرگ را انجام داد، این کار بزرگ نیاز به همتی جهادی دارد و باید همه استان دست به دست هم دهند و کار را جلو ببرند که استاندار خوب عمل کرده است و اقدامات اولیه‌ای که باید به این پروژه بیاد، از سوی استاندار اعلام و تذکر داده شده است امیدواریم مدیران تامین زیر ساخت استان به موقع پای کار آیند تا این اقدامات زیر بنایی را هم انجام دهند.


وی به مصالحی که در استان است اما به دست آنها نمی‌رسد، گفت: استان کرمان، همه نوع مواد و مصالح را داردو هیچ چیزی را کم ندارد از جمله مهمترین مواد اولیه ما که ماسه سیمان و میلگرد است و این خیلی بد است که بگوئیم؛ «یکی از دلایل عدم پیشرفت به موقع پروژه نبود مصالح است».


مدیر کل ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در استان کرمان به تدابیر استاندار و معاون وی در رفع دغدغه تأمین مواد اولیه این پروژه اشاره کرد و گفت: فولاد بردسیر و سیرجان بر اساس نامه استاندار الزام پیدا کردند که پای کار بیایند اگر این اتفاق رقم بخورد و میلگرد مورد نیاز ما در کارگراه دپو شود بی‌شک پیشرفت کار بیشتر خواهد شد.

وی به وجود انبوه معادن شن و ماسه اشاره کرد و افزود: این معادن تنها با یک دستور می‌توانند در اختیار پروژه قرار گیرند و قطعا می‌تواند کار را جلو ببرد البته مکاتباتی از سوی استانداری شده است که امیدواریم به زودی شاهد دپوی مواد اولیه باشیم.


روح االلهی در خصوص تعیین قیمت نیز گفت: یکی از مواردی که باعث رونق پروژه می‌شود، قیمتی است که وزارت مشخص می‌کند که باید منطقی تعیین شود زیرا مهمترین چیزی که در این پروژه مد نظرمی‌تواند باشد قیمتی است که قابل توجه و صرفه برای پیمانکار باشد.

 

مدیر کل ستاد اجرائی فرمان امام (ره) در استان کرمان ادامه داد: ۶۰۰ تن بتن ریخته شده بود اما یکی از حساسیت‌های ویژه که مورد توجه شرکت توسعه عمران بود تحکیم هر واحد بود، پس مقاومت بتن باید تأئید می‌شد پس نمونه گیری و به آزمایشگاه فرستاده شد که بعد از بررسی متوجه شدند که مقاومت لازم وجود ندارد پس کل بتن تخریب شد و دوباره نزدیک به ۶۰۰ تن بتن ریخته شده است.


وی ادامه داد: پیمانکار فعلی در فاز یک و سه قرارداد با مپنا منعقد کرده است و فاز دو هم در آینده نزدیک نیز بسته خواهد شد، ضمن اینکه پیش نویس قرار داد برای پیمانکار ارسال شده است، در فاز یک حدود ۱۰ درصد، فاز دو ۱۲درصد و فاز سوم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود داشته است، که اگر مصالح و قیمت واقعی تعیین شود و به موقع باشد در پنج ماهه آینده شاهد پیشرفت و یک جهش خوبی خواهیم بود.


وی پیشنهاد داد: مهمترین چیزی که در این پروژه نیاز داریم، دپوی مصالح با قیمت مناسب است که مدیران استان می۲توانند براحتی این مواد را در اختیار ستاد قرار دهند با رفع این موانع بی‌شک شاهد پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درشدی خواهیم بود.


انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از