حالت تاریک
برای اولین بار از کرمان رقم خورد؛

توزیع میوه و تره‌بار به صورت الکترونیکی

توزیع میوه و تره‌بار به صورت الکترونیکی

در راستای قطع دستان دلالان با ابتکار جوانان کرمانی و تلاش اتحادیه میوه فروشان خرید و فروش در میدان میوه و تره‌بار کرمان، الکترونیکی شد

 


به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ محمدمهدی فداکار پیش از ظهر امروز در آئین رونمایی از طرح الکترونیکی سازی فرآیند خرید، توزیع میوه و تره‌بار در میدان در جمع مسئولان استانی و اعضای اتحادیه میوه و تره بار گفت: اصلاح فرایند کار بزرگی است و اکنون شاهد این اتفاق در میدان تره‌بار کرمان رخ داده است.


استاندار کرمان گفت: اداره مالیات افرادی که در این سامانه فعالیت می‌کنند، تشویق کنند و مالیات آنها را به حداقل برسانید و آنهایی که شفاف‌سازی کرده‌اند را نقره داغ نکنید بلکه افرادی که شفاف‌سازی نکرده و خارج از سامانه کار می‌کنند و باعث اختلال می‌شوند رادر سخت ترین قوانین قرارداده و بر آنها سخت بگیرید.


وی با اشاره به تلفات میوه و تره‌بار اظهار کرد: باید هزینه حمل و نقل، تلفات و سود مغازه‌دار محاسبه شود و قیمت بر این مبنا در سامانه برگذاری شود به طور مثال وقتی میوه فروش یک گونی ۱۰۰ کیلویی سیب‌زمینی را خرید می‌کند ممکن است فقط ۷۰ کیلوی آن را بفروشد بنابراین باید این میزان فروش و تلفات هم محاسبه شود.

فداکار تاکید کرد: اتباع غیرمجاز اجازه حضور در میدان تره‌بار کرمان را ندارند و اتباع مجاز فقط برای کارگری مجاز به حضور در میدان تره‌بار هستند و اتباع به هیچ وجه اجازه خرید و فروش میوه و تره‌بار و دلالی را ندارند.

استاندار کرمان بیان کرد: گزارش‌گیری‌ها باید به صورت جدی انجام شود تا نقاط عطف برای برنامه‌ریزی‌ها شناسایی شود، تعزیرات و مالیات به افرادی که در این سامانه حضور دارند نیز باید کمک کند.

وی اظهار کرد: ممکن است در چند ماه اول این سامانه مشکلاتی داشته باشد، که به مرور نواقص احتمالی آن برطرف خواهد شد و به مرور خرید، فروش، توزیع و صورت وضعیت‌های مالیاتی وارد این سامانه خواهد شد.

امیرحسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت: دیجیتال مارکتینک و استفاده از ظرفیت‌های جدید فناوری و نوآوری در راستای کاهش تورم، افزایش بازار و شفافیت از برنامه‌های امسال استان بود.


وی بر عدم دخالت در کار بازار تاکید کرد و افزود: با این پلتفرم ضمن شفاف بودن قیمت‌ها، میزان کشت مورد نیاز در هر محصول(کشت و خرید قراردادی محصولات کشاورزی) نیاز بازار از این طریق مشخص می‌شود.

معاون استاندار کرمان اظهار کرد: با راه‌اندازی این پلتفرم شاهد حذف دست دلالان و اتباع بیگانه غیرمجاز در میدان که دلالی می‌کردند وباعث ایجاد اختلال در نرخ قیمت و به برنامه‌گی میدان‌داران می‌شدند که با حذف آنها از این سامانه افزایش اعتماد بیشتربه میدان‌دار را شاهد خواهیم بود.


رضا حاج عباسی رئیس اتحادیه میدان‌داران کرمان نیز گفت: در میدان تره بار کرمان ۱۰۰ سوله وجود دارد که ۷۰ عدد آن‎‌ها فعال است و ۲۵ الی ۳۰ غرفه نیز کارتن، سبد و ذعال از ملزومات بسته‌بندی را می‌فروشند.

وی با بیان این مطلب که پلتفرم «کسبی‌فای» توسط یکی از شرکت‌های جوان دانش بنیان کرمان طراحی شده است، ادامه داد: این طرح برای اولین بار در کشور در کرمان اجرا می‌شود و تاکنون ۵۰ سوله به این دستگاه مجهز شده و ۳۰۰ دستگاه نیار داریم.

حسین نوذری مدیرعامل شرکت دانش بنیان طراح پلتفرم کسبی‌فای نیز در این آئین عنوان کرد: سه ماه است که این طرح عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اثرگذاری این پلتفرم بر بازار میوه و تره‌بار تصریح کرد: اختلاف قیمت میوه‌ای که دست مصرف‌کننده خیلی بیشتر از قیمت میدان تره‌بار است و الزاما علت گران فروشی مغازه‌دار نیست بلکه دلال میوه از میدان‌دار خریداری و در اختیار مغازه‌دار قرار می‌دهند را رفع کرده‌ایم.

نوذری بیان کرد: با این پلتفرم برنامه‌ریزی برای میزان کشت محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه، پیاز و ... نیز بهبود می‌یابد و از افزایش تولید و یا فساد محصولات به علت مازاد بودن در بازار جلوگیری خواهد شد.

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از