حالت تاریک
فرمانده انتظامی شهرستان کرمان خبر داد:

سهم 31 درصدی افاغنه در سرقت‌های شهر کرمان

سهم 31 درصدی افاغنه در سرقت‌های شهر کرمان

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان گفت: ۳۱ درصد سهم سرقت شهر کرمان مربوط به اتباع است و دستگیری اینها به مراتب سخت تر از یک ایرانی است چرا که دسترسی به هویت آنها بسیار سخت است.

به گزارش راه آرمان، پیش‌از ظهر امروز نشست خبری فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان کرمان با خبرنگاران برگزار شد، مهدی پورامینایی فرمانده انتظامی شهرستان کرمان این مجموعه اظهار کرد: خداوند را بابت دو نعمت سلامتی و امنیت سپاسگذار هستیم و یاد کنیم از مردم مظلوم غزه که ناجوانمردانه به‌دست رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت می رسند.

 

وی افزود: امنیت با کمک مردم و همه سازمان‌ها و نهاد‌ها اتفاق می‌افتد، ما مدیون خدمات شبانه‌روزی نیروهای انتظامی هستیم و از خانواده آنها سپاسگذاریم که این دوری‌ها را تحمل می‌کنند تا آرامش برقرار شود.

 

شهرستان کرمان یکی از بزرگترین نراکز استان است که ۴۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد و با استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مرز است، این امنیت با تلاش همه همکاران ما امنیت برقرار شده است.

 

پورامینایی عنوان کرد: رسانه‌ها هم سهم عمده‌ای در برقراری امنیت دارند چرا که با اقدامات به‌موقع باعث ایجاد احساس امنیت می‌شوند چراکه ایجاد احساس امنیت مهم‌تراز ایجاد امنیت در جامعه است.

 

بیش‌از ۵۰ درصد شکایات مربوط به سرقت است

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان  بیان کرد:یکی از جرائمی که در اولویت قرار دارد، سرقت است و بیش‌از ۵۰ درصد از پرونده‌ها مربوط به آن است، ۲۷ دستگاه در این امر دخیل هستند و ۲۷۷ وظیفه برای آنها تعریف شده که رسانه یکی از آنها است.

 

وی ادامه داد: مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حال حاضر به مسائل امنیتی تبدیل شده‌اند، گاهی مسئله‌ای به نیروهای انتظامی مرتبط نیست اما ما ورود کرده و آن را حل می‌کنیم.

 

پورامینایی اذعان کرد: معتادین متجاهر سهم زیادی در سرقت‌ها دارند و این معضل اجتماعی به نهادهای دیگر مرتبط می‌شود که وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان در خصوص وضعیت حاشیه‌نشینی در شهر کرمان ابراز کرد: در این رابطه اقدامات خوبی در حال انجام است و تا پایان سال بخشی از این مناطق به شهر کرمان ملحق شده و دو کلانتری هم در این مناطق راه‌اندازی می‌شوند.

 

افزایش ۴ درصدی سرقت‌ها در ۷ ماهه نخست سال‌جاری

 

وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی سرقت‌ها چهار درصد افزایش یافته‌اند، گرانی و تورم هم سهم بزرگی در افزایش سرقت‌ها دارند، با این وجود ما این آمار را روی چهار درصد نگه داشتیم.

 

پورامینایی گفت: سرقت‌های خرد چهار درصد افزایش یافته که در کف خیابان است، یک فرد معتاد برای تامین مواد خود حتی از یک لامپ هم نمی‌گذرد، اما در آمار مربوط به سرقت‌های مهم کاهشی است.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان مطرح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۳ طرح انتظامی در شهر انجام شده که شامل پیشگیری از سرقت، کنترل کارگاه‌های ضایعاتی، برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر، دستگیری معتادان متجاهر و.. بوده است.

 

وی افزود: لازم به‌ذکر است که کارگاه ضایعاتی شهرستان کرمان از کارگاه ضایعاتی تهران بیشتر است با وجود عدم محاسبه  آمار کارگاه‌های پلمبی شده در حال حاضر حدود ۴۴۷ کارگاه ضایعاتی در شهرستان کرمان وجود دارد.

 

پورامینایی تاکید کرد: به تازگی درصدد هستیم تا این کارگاه‌ها ادغام شوند و یک زمین برای این اقدام در جاده شرف‌آباد با مساحتی حدود۴۰ هکتار به این امر تخصیص داده شده اما مشکلات زیر‌ساختی آن هنوز مرتفع نشده است.

 

کاهش ۴۰ درصدی سرقت‌ کابل‌های برق با تلاش مستمر نیروهای انتظامی

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان اضافه کرد: دو مشکل در شهر وجود دارد یکی از مشکلات مربوط به سرقت کابل‌های برق بود که با اقدامات انجام شده که از اردیبهشت‌ماه ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از سرقت کابل‌های برق همه روزه تعدادی از همکاران از ۱۲ شب تا ۶ صبح حتی با خودروهای شخصی خود گشت می‌زنند.

 

پورامینایی تاکید کرد: متاسفانه کارگاه های ذوب سیم مس در کرمان زیاد هستند، از سوی دیگر مال‌خرها این مسئله سبب افزایش سرقت ها می شود، متاسفانه به علت درامد زا بودن ان برخورد با آن بسیار محدود است.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان اظهار کرد: با این وجود کمک شایانی به اداره برق شد و اداره برق می‌تواند با همین کمک تمامی معابر شهر را روشن کند، ما در این چند ماه با جلوگیری از سرقت کابل‌های برق کمک میلیاردی به اداره برق کردیم.

 

توقیف موتورهای متخلف ۳۴ درصد کیف‌قاپی را کاهش داد

 

وی افزود: با طرح‌های اجرا شده در ارتباط با موتورهای مشکل‌دار و توقیف آنها ۳۴ درصد کیف‌قاپی‌ها کاهش یافته است، حتی یک باند در یک جزیره در هرمزگان نیز دستگیر شد.

 

پورامینایی اذعان کرد: مدتی است سرقت لوازم خودرو افزایش یافته و نیاز است که مسئولان برای هر مکانی که ساخته می‌شود پارکینگی در نظر بگیرند تا افراد مجبور نشوند خودروهای خود را در مکان‌های ناامن پارک کنند.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان یادآور شد: متاسفانه در برخی موارد قانون اجرا نمی‌شود، به عنوان مثال خودروهای شوتی و خودروهایی که پلاک خود را مخدوش و یا تغییر می‌دهند، محکومیتی در انتظار آنها نیستو جریمه آن که ۶ ماه زندان است، برایشان اعمال نمی‌شود.

 

وی بیان کرد: در ۶ ماه گذشته ۲ هزار و ۹۱۱ معتاد متجاهر به کمپ تحویل داده شدند که این آمار ۸۶ درصد افزایش یافته و کمپ‌های ما جوابگوی این حجم از معتادین نیست و مجبوریم مدت زمان نگه داری را کم کرده تا گروه بعدی وارد شوند.

 

پورامینایی اذعان کرد: خرده فروش‌های مواد مخدر و معتادین نقش اصلی در افزایش سرقت‌ها دارند، لازم به ذکر است که کمپ سپاه  ثارالله یکی از کمپ‌ها موفق است که روزانه ۱۵۰ نفر پذیرش دارد و کارآفرینی هم ایجاد می‌کند اما ظرفیتش در مقابل تعداد معتادان متجاهر محدود است.

 

اقدامات پلیس در جامعه یک مسکن موقت است

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان عنوان کرد: موضوعات فرهنگی و اجتماعی با کار پلیسی حل نمی شود، در واقع فعالیت‌های پلیسی یک مسکن موقت است و باید به فرزندانمان طریقه درست زندگی کردن را بیاموزیم و از همان مهدهای کودک قانون‌مداری را به فرزندانمان بیاموزیم.

 

وی در خصوص آمار تصادفات اعلام کرد: سال قبل ۷۷ کشته در شهر کرمان داشتیم و در سال‌جاری این آمار به ۶۹ نفر رسیده است و اکثر آنها موتور سواران بودند اما در جاده ها ۳۹ درصد کشته‌های تصادفات افزایش یافته است.

 

پورامینایی تاکید کرد: ۵۵ درصد سرقت‌ها، ۱۴ درصد نزاع، ۱۴ درصد تصادفات و ۲۰ جرم تنها ۵ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان توضیح داد: در سال گذشته طرحی انجام شد و از مردم خواستیم وسیله نقبه خود را از پارکینگ خارج کنند، مردم برای ترخیص وسیله نقلیه  توقیف شده خود اقدام نمی‌کنند، در سال‌جاری تاکنون ۲ هزار و ۶۸۱ موتور متخلف از ابتدای سال توقیف شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به همکاران تاکید شده که موتورهایی که با آنها امرار معاش خانواده‌ها است توقیف نشوند، متاسفانه فرهنگ ترافیکی در کرمان بسیار پایین است.

 

رفع تصرف هزار و ۳۰۰ هکتار زمین دولتی توسط پلیس کرمان

 

پورامینایی در ارتباط با دیگر اقدامات پلیس توضیح داد: در بحث حاشیه نشینی هزار و ۳۰۰هکتار زمین دولتی که تصرف شده بودند را به دولت باز گرداندیم، ۱۰۸ هکتار از این زمین‌ها ازمسکن و شهرسازی تصرف شده بود که گفتند اگر آزاد شود برای مردم مسکن می‌سازند، در نصف روز آن را آزاد کردیم اما با گذشت یک سال هنوز به نفع مردم بهره برداری نشده است.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان بیان کرد:  ۲۱۴ هزار تماس با ۱۱۰ در این مدت انجام شده که ۱۳۰ هزار مورد فوریتی بوده و باید در عرض ۱۵ دقیقه حضور پیدا می‌کردیم.

 

وی ادامه داد: گاهی چند تماس برای یک گشت هم زمان می‌رسد و لازم است مردم صبوری داشته باشند تا بر اساس فوریت به آنها رسیدگی شود، لازم است که رسانه‌ها در این مورد ما را یاری کنند.

 

پورامینایی گفت: شهرستان کرمان ۳۸ کلانتری و پاسگاه دارد، داخل شهر ۱۴ کلانتری به همراه ۱۱۰ و یگان امداد وجود دارد.

 

۲۵۰ هزار افاغنه از خدمات نیروی انتظامی در شهر کرمان استفاده می‌کنند

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان مطرح کرد: بر اساس آخرین سرشماری ۷۵۰ هزار نفر بوده اما اکنون بیش از ۱ میلیون است، حدود ۲۵۰ هزار نفر مهاجر هستند و از خدمات استفاده می‌کنند و دیده نمی‌شوند.

 

وی افزود: ۱۴ کلانتری‌ با توجه به حاشیه‌نشینی جوابگو نیستند، سه کلانتری در حال احداث است یک مورد مختص هفت باغ علوی است و تا پایان سال افتتاح می‌شود و محی‌آباد و ماهان را از هفت باغ جدا می‌کند.

 

پورامینایی اضافه کرد: یک مورد در الله‌آباد و یک مورد در بنی‌هاشم در حال احداث است در حال رایزنی برای تاسیس یک پاسگاه در شرف‌آباد هستیم، ضمن اینکه سیدی هم نیاز به پاسگاه دارد.

 

۳۱ درصد سرقت‌های شهر کرمان توسط افاغنه انجام می‌شود

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان ابراز کرد: ۳۱ درصد سهم سرقت شهر کرمان مربوط به اتباع است و دستگیری اینها به مراتب سخت تر از یک ایرانی است چرا که دسترسی به هویت آنها بسیار سخت است.

 

وی تاکید کرد: حضور ۴۰۰ هزار نفر اتباع مجاز و غیر‌مجاز در استان برآورد می شود که ۵۰ درصد این آمار در شهر کرمان ساکن هستند، ۶۶ درصد دستگیری اتباع امسال افزایش یافته، اقدامات خوبی در بحث تردد اتباع غیر‌مجاز در حال انجام است و در جدیدترین طرح این ترد ۱۷ روز ادامه دارد، ۴۰۰ خودرو افغانی‌بر در سال‌جاری توقیف شده، که این توقیف حدود ۶ ماه طول می کشد، لازم به‌ذکر است که در بحث تصادفات و تخلفات رانندگی هم افاغنه ۴۶ درصد سهم دارند.

 

پورامینایی عنوان کرد: در مراکز استان‌ها شورای ترافیک بر عهده معاونت استانداری است و رئیس پلیس در شورای ترافیک دعوت نمی‌شود، درصورتی‌که در شهرستان‌ها رئیس پلیس عضو شورای ترافیک است و باید در این رابطه تجدیدنظر شود.

 

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان توضیح داد: در پایش تصویری بودجه بسیارخوبی به شهرداری اختصاص داده شده اما روند کار کند است، ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها ۶ ماه بحث انتخاب پیمانکار طول کشید و همین امر قطعا سبب افزایش قیمت و متضرر شدن است، ما جانمایی دوربین‌ها را ارائه کردیم و تعدادی از این دوربین‌ها هم نصب شده است.

 

انتهای خبر/س

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از