حالت تاریک
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان خبر داد:

واگذاری ۶۱۲ قطعه زمین و استعلام منفی آب

واگذاری ۶۱۲ قطعه زمین و استعلام منفی آب

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: امروز به خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر ۶۱۲ قطعه زمین واگذار شد.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان آئین واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر با حضور این خانواده‌ها در تالار فرهنگ و هنر استان کرمان برگزار شد در این مرحله به تعداد ۶۱۲ قطعه زمین به مشمولان این طرح واگذار شد.

رضا حافظی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در نشست خبری بعد از برگزاری این آئین عنوان کرد: امروز دومین دوره از واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در استان کرمان است.

وی تأکید کرد: امروز به مشمولان این طرح در شهرستان کرمان ۱۱۹ قطعه، در شهرستان بم ۶۸ قطعه، در بردسیر ۱۱۴ قطعه، بافت ۱۳۷ قطعه و ۱۷۴ قطعه در رفسنجان به خانواده‌های زمین به متراژ ۲۰۰ متری جمعیت واگذار شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان تاکید کرد: تأمین زمین برای سایر مشمولان این طرح در استان کرمان در حال پیگیری است تا در مراحل بعدی واگذاری به آنها صورت گیرد.

حافظی عنوان کرد: در پویش پیامبر رحمت و در قالب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و فرزندآوری تعداد ۶۱۲ قطعه زمین به خانوارهای دارای سه فرزند و بالاتر واگذار شد.

وی با اشاره به چگونگی شناسایی مشمولان طرح گفت: خانواده‌ها در سامانه جوانی جمعیت ثبت‌نام و با بارکد رهگیری صادر شده به ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها مراجعه کرده و پس از طی مراحل قانونی زمین یا واحد مسکونی خود را می‌توانند، دریافت کنند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: ۶۱۲ پرونده که این روند قانونی را طی کرده بودند، امروز زمین دریافت کردند و باید مدنظر داشت که زمین به مساحت ۲۰۰ متر مربع رایگان است و متراژ بیشتر از این را باید خانواده‌ها مابه‌التفاوت را به قیمت کارشناسی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه کرمان ششمین استان از لحاظ تعداد واگذاری زمین در سطح کشور است، اظهار کرد: هجمه‌ای که در مسکن بوجود آمده، دغدغه زیادی برای مردم ایجاد کرده است اما این دغدغه به صورت واقعی پاسخ داده نمی‌شود که بعد از حضور وزیر جدید اندکی به این واقعیت‌ها در حال نزدیک شدن هستیم زیرا هزینه کامل ساخت یک واحد الان ۱۲ میلیارد تومان است اما ما با متری ۲ میلیون و هشتصد تومان مصوب می ‌خواهیم پیمانکار را برای ساخت ترغیب کنیم که این عدد اصلا با تورم فعلی واقعی نیست.

حافظی با اشاره به تعداد مهندسین عمران و تعهد ساخت مسکن استان اظهار کرد: اگر نگاه فنی و مهندسی در اعلام آمار داشته باشیم دیگر شاهد تنش نیستیم زیرا ما کنون تعداد مهندسین ناظر ساختمان و حتی مصالح برای ساخت ۲۰۰ هزار نفر نداریم.

وی بیان کرد: در استان کرمان بیش از ۲۰۵ هزار نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۵۱ هزار نفر آن‌ها تأیید نهایی شده و برای نزدیک به ۹۰ هزار واحد ساختمانی تامین زمین کرده‌ایم اما در شهر کرمان به اندازه متقاضیان، زمین تأمین نشده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: راه و شهرسازی به تنهایی متولی تامین مسکن نیست و سایر دستگاه‌ها نیز باید با هم‌افزایی طرح نهضت ملی مسکن را محقق کنند اما برای ساخت نیازمند اخذ استعلام از ۱۳ دستگاه هستیم که متأسفانه آب جزو مواردی است که تمام استعلامات را منفی اعلام می‌کند.

حافظی با بیان اینکه ما در خصوص برق مشکل استعلام نداریم اما مشکلی به نام تأمین اعتبار داریم که طرح در مرحله اجرا به مشکل برخورد‌ می‌کند، افزود: ما پیشنهاد الحاق ۱۴ نقطه مختلف در اطراف شهر کرمان را داده‌ایم که در حال حاضر با همه آنها به دلایل مختلف مخالفت شده و عملا تأمین زمین  در شهرستان کرمان را با مشکل روبه‌رو کرده است.


سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اذعان کرد: متاسفانه تمام طرح‌های الحاق منفی اعلام شده و عملا یکی از مشکلات ما قرار گرفتن در پهنه سیلابی یا عدم تامین آب و قرار گرفتن در زون آبی است که بیشترین مشکل ما با آب است.

وی با اشاره به نحوه واگذاری زمین افزود: در اکثر شهرهای استان قطعات زمین‌ها به صورت تک واحدی یا گروه‌های ساخت و ساز یعنی بلوک بندی شده تحویل داده شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان این مطلب که حدود ۲۳ هزار نفر متقاضیان مسکن شهر کرمان تأیید نهایی شده‌اند، در ادامه از مشکلات تامین زمین در این شهر سخن به میان آورد و تصریح کرد:  ۱۰۸ هکتار در انتهای بلوار شهید همت و ۵۸ هکتار از اراضی آموزش و پروش هنرستان رضوان توانستیم استفاده کنیم و در این دو قطعه زمین می‌توانیم ۱۵ هزار واحد مسکونی احداث کنیم و زمین برای حدود ۸ هزار واحد مسکونی دیگر برای متقاضیان تایید شده شهر کرمان تامین نشده است و البته برخی هم به پروژه بلدالامین معرفی شده‌اند.

رضا حافظی در پاسخ به خبرنگار راه آرمان در خصوص زمین‌های مازاد دستگاه‌ها که باید به طرح نهضت نلی مسکن واگذار شود، گفت: تا کنون ۴هزار هکتار از اراضی مازاد دستگاه‌ها را شناسایی و اعلام کرده‌ایم که ۴۹۰ هکتار آن برگشت داده شده است و از این میزان ۳۰۰ هکتار  آن متعلق به دانشگاه هایتک در ابتدای شهرستان ماهان است که برای ساخت شهرک‌های دانشجویی و علم و فناوری برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: دستگاه‌هایی مثل صدا و سیما، دستگاه‌های خدمت‌رسان و دانشگاه‌ها به شکل‌های مختلف از واگذاری زمین خودداری کرده‌اند و نامه‌هایی برای مستثنی شدن از واگذاری زمین از وزیر و معاون و ... به راه و شهرسازی ارائه داده‌اند و عملا تاکنون زمینی به ما برگشت داده نشده و بیشترین تعامل ما با آموزش و پرورش است.

انتهای خبر/ طهماسبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از